Serial, jak przystało na prześmiewcę absurdów PRL, w swojej narracji ośmieszał wysłuchiwane od 19:30 (DT) propagandowe komunały. Scenariusz napisali razem Bareja i Jacek Janczarski, a muzykę skomponował znany i lubiany bard, także drugiego obiegu, Przemysław Gintrowski.
Prześmiewcza fabuła
Serial liczył 15 odcinków, a każdy z nich trwał około 58 minut. Władza niezbyt przychylnie patrzyła na prześmiewczy charakter fabuły i dlatego od 3. odcinka emitowany był w piątki... odcinek ten pojawił się na ekranie także ze znacznym opóźnieniem, bo po 26 dniach od poprzedniego. Emisja serialu zakończyła się 12 lutego 1988 roku. Serial, nakręcony w 1986 roku, musiał swoje odczekać, by otrzymać przychylną decyzję cenzury. Jakimś trafem wydano pozwolenie na pokazanie go w Polskiej Telewizji.
Niestety, reżyser nie dożył tej chwili jak i późniejszych krytyk po zakończeniu emisji. Bareja odszedł 14 czerwca 1987 roku w Essen, gdzie przebywał na stypendium. To, co pozostało nam po tym wspaniałym reżyserze, to m.in. rola Krokodylowego w czterech odcinkach "Zmienników" - w 2., 3., 6. i 7.
01:30 Stanisław Bareja_ w latach 60..mp3 Stanisław Bareja o swojej twórczości. (PR, 1981)
Plejada gwiazd
Serial zasłynął także kapitalną i przebogatą listą polskich aktorów, którzy w nim wystąpili. Oprócz dwu głównych ról Ewy Błaszczyk i Mieczysława Hryniewicza mogliśmy oglądać ponad 80 aktorek i aktorów, z których prawie każdy znany był szerokiej widowni..., bo wszyscy lubili grać u Barei.
Miejsca zbyt mało, by wymienić ich wszystkich - bez trudu znajdziecie pełną listę choćby w Wikipedii czy na stronach portalu Filmpolski.pl. Tam też przeczytacie bardzo lakoniczne opisanie serialu: "Młoda dziewczyna w przebraniu mężczyzny zatrudnia się jako kierowca w Miejskim Przedsiębiorstwie Taksówkowym. Tylko w ten sposób otrzymuje taksówkę i ze swoim zmiennikiem jeździ po Warszawie. Obserwacja życia zza szyb "taryfy" wygląda czasem śmiesznie, czasem groteskowo, a niekiedy tragikomicznie".
02:25 Ewa Błaszczyk Bareja Dwójka.mp3 Ewa Błaszczyk o współpracy ze Stanisławem Bareją (Dwójka)
Rzeczywistość PRL w kamerze Barei
Portal "Aleseriale.pl" tak opisuje znaczące fakty i wydarzeni: "Rzeczywistość ukazana jest w serialu poprzez pryzmat perypetii taksówkarzy fikcyjnego Warszawskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego. Akcja skupiona jest wokół taksówki o numerze bocznym 1313. Najpierw jest to niebieski Polski Fiat 125p. Na końcu pierwszego odcinka rusza w ostatni kurs, który kończy się feralnie – na samochód spada pomnik Zwycięskiej Myszy Postępu i Tradycji. Następną 1313 jest Polski Fiat 125p w kolorze żółtym "Safari". W toku serialu zostaje uprowadzona i staje się skarbonką przechowującą w obszyciu fotela kierowcy 50 tys. dolarów".
W dalszej części znajdujemy w artykule liczne odesłania do opisywanej przez Bareję peerelowskiej rzeczywistości oraz do rzeczywistości związanej z cenzorskimi ingerencjami: "Podobnie jak w innych produkcjach Barei, w "Zmiennikach" jest mnóstwo scen i gagów przedstawiających rzeczywistość PRL w groteskowy sposób. Serial świetnie oddaje klimaty końca lat 80. Bohaterowie stoją na zmianę w kolejkach, a kiedy w sklepie rzucają towar, kombinują, jak być w kilku miejscach jednocześnie. Cenzura ingerowała w produkcję serii, domagając się zmian. Jednak w listopadzie 1987 r. zezwolono w końcu na emisję serialu w całości. Produkcja, składającą się z piętnastu odcinków, z czasem zyskała miano kultowej".
00:41 Bareja 1 OK.mp3 Stanisław Bareja o gatunku komediowym (Dwójka)
Seral miał mieć tytuł "Taksówkarze"
W serialu zagrał także Marcel Szytenchelm - aktor, reżyser, teatrolog, rzeźbiarz, scenarzysta i dyrektor teatru - zagrał rolę Mariana Koniuszki i... pomysłodawcy tytułu. Tak osobiście relacjonuje ten fakt: "Wiele godzin ze Staszkiem Bareją rozmawialiśmy na temat całego serialu i mojej roli. Nie każdy wie, że film miał się nazywać "Taksówkarze". Mam cichą satysfakcję, że również dzięki mojej sugestii serial nazwano "Zmiennicy". A co do roli samego Mariana Koniuszki, to zagrałem tę postać dokładnie tak, jak nakreślił ją reżyser. Był bardzo zadowolony z naszej współpracy. Po telewizyjnej kolaudacji serialu pogratulował mi roli i zapewnił, że trafiłem do jego "stajni". Miałem zagrać w jego następnych filmach. Niestety, nie dotrzymał słowa... Jego śmierć przerwała naszą wspaniale zapowiadającą się współpracę. Szkoda...".
Ingerencje cenzury
Na stronie poświęconej serialowi i stworzonej przez wielbicieli dzieła Barei "Zmiennicy.com" czytamy o kolejnych ciekawych faktach: "Bareja zaczął pisać scenariusz serialu, początkowo noszącego roboczy tytuł "Zawód taksówkarz", wraz z Jackiem Snopkiewiczem. Jednak ten niedługo potem wyjechał do USA i zastąpił go Jacek Janczarski. Przez długi czas reżyser nie mógł zdecydować, kogo obsadzić w roli Katarzyny Pióreckiej. Ostatecznie w filmie zagrała Ewa Błaszczyk, żona Janczarskiego. (...) Prace nad "Zmiennikami" zakończono jesienią 1986 roku i od tego czasu serial czekał na emisję. (...)
Choć początkowo obraz miał problemy z cenzurą, to jednak ostatecznie, po kilku miesiącach od śmierci Barei, Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk odstąpił od jakiejkolwiek ingerencji w ostatnie dzieło reżysera i wyraził zgodę na jego wyświetlenie w telewizji. Mimo to, okazało się, że w trakcie pierwszej emisji z piątego odcinka został usunięty epizod z lecącym do Krakowa samolotem, który "gubi" koło i po pozbyciu się paliwa nad lasem, awaryjnie ląduje na Okęciu.
Argumentowano to szacunkiem wobec rodzin ofiar katastrofy lotniczej, która wydarzyła się w maju 1987 roku w Lesie Kabackim w okolicach Warszawy. Reżyserowi insynuowano złe intencje ("przekraczanie granic"), nie biorąc pod uwagę tego, że rzeczona katastrofa wydarzyła się dawno po zakończeniu prac nad filmem. Pierwsza emisja "Zmienników" zakończyła się 12 lutego 1988 roku i obejrzało ją 18 630 000 widzów".
02:21 Krzysztof Kowalewski Bareja Dwójka.mp3 Krzysztof Kowalewski o stosunku m.in. władz PRL-u do Stanisława Barei (Dwójka)
Taksówka o numerze bocznym 1313
Wielu internautów, w późniejszym okresie, zajęło się poszukiwaniem występujących w serialu samochodów będących, w tym "głównym aktorem" - taksówką Fiat 125p o numerze bocznym 1313. Niektórzy znaleźli model żółty w Poznaniu... wożący nowożeńców do ślubu. O samochodach dość dokładnie pisze ten nieoficjalny portal: "pierwszy model to niebieski Polski Fiat 125p, najprawdopodobniej model z 1977 roku w wersji eksportowej; drugi model, występujący najdłużej to też Polski Fiat 125p w kolorze żółtym safari; trzeci model, pojawiający się w ostatnim odcinku, to FSO 125p w kolorze czerwony bordo".
O serialu powstało wiele stron opisujących wpadki na planie, ogrom przeróżnych gadżetów, odniesienia do różnych książek i filmów pokazujących rzeczywistość PRL. Znajdziemy też strony z cytowanymi kultowymi wypowiedziami z serialu... jak choćby ten z pierwszego odcinka:
"Dyrektor FSO: Tylko że jak fama głosi, to wy, u was w WPT, macie rajskie życie.
Stanisław Lesiak: Niech pan nie wierzy temu Famie, dyrektorze, to blagier!"
Wszystkie odcinki można obejrzeć na stronach Telewizji Polskiej. Zachęcamy!
PP