Historia

Spitfire - jeden z najpopularniejszych myśliwców w dziejach

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2024 05:40
Dokładnie 86 lat temu, 4 sierpnia 1938 roku, do służby wszedł słynny myśliwiec Supermarine Spitfire. Samolot był wykorzystany na wielu frontach II wojny światowej, ale najbardziej kojarzony jest z bitwą o Anglię, podczas której oblatywany był również przez polskich pilotów.
Samoloty Spitfire Mk XII należące do 41 Dywizjonu RAF w locie. Fotografia wykonana w połowie 1943 roku
Samoloty Spitfire Mk XII należące do 41 Dywizjonu RAF w locie. Fotografia wykonana w połowie 1943 rokuFoto: Wikimedia commons/dp

Spitfire został wyprodukowany przez wytwórnię Supermarine po ogłoszeniu przez brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa w 1934 roku konkursu na projekt myśliwca o wysokich osiągach. Zwycięską maszynę zaprojektował Reginald Mitchell, uzdolniony i utytułowany projektant samolotów. Jedna z maszyn, które narodziły się na desce kreślarskiej Anglika, osiągając 574 km/h pobiła w 1929 roku światowy rekord prędkości. 

Spitfire był bardziej rozwiniętą konstrukcją poprzednich udanych maszyn autorstwa Mitchella. Jednoosobowy myśliwiec wyposażony był w 12-cylindrowy chłodzony cieczą silnik Rolls-Royce'a o mocy 1030 koni mechanicznych. Długość samolotu przekraczała 9 metrów, a rozpiętość skrzydeł 11 metrów.

Pierwszy model Spitfire'a oznaczony numerem Mk 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1935 roku, a na służbę w Royal Air Force (RAF) został oficjalnie przyjęty trzy lata później, tuż przed wybuchem II wojny światowej.

Bitwa o Anglię - zobacz serwis specjalny

Bitwa o Anglię

Myśliwiec zyskał sławę w czasie Bitwy o Anglię w latach 1940-1941. Wyposażony w osiem karabinów maszynowych kal. 7,7 mm lub cztery takie karabiny i dwa działka 20 mm, stanowił bardzo skuteczną siłę ognia. Mk 1 był mniejszy, szybszy i zwrotniejszy od najpopularniejszego brytyjskiego myśliwca Hawker Hurricane’a. Dzięki temu doskonale radził sobie w starciach z nowoczesnymi niemieckimi Messerschmittami.

- Spitfire była to bardzo dobra, dynamiczna maszyna, która swoimi osiągami przewyższała zdolności najlepszego ówczesnego myśliwca niemieckiego Messerschmitta Bf 109 - mówił w audycji Polskiego Radia historyk dr hab. Tomasz Gajownik.


Posłuchaj
05:10 niezła historia___v2021015468_tr_0-0_476a86b8[00].mp3 Audycja "Niezła historia" prowadzona przez Piotra Łodeja, w której m.in. o myśliwcu Spitfire opowiada historyk dr hab. Tomasz Gajownik (PR, 4.08.2021)

 

Z obu maszyn – Hurricane i Spitfire - korzystali Polscy piloci, którzy służąc w brytyjskich siłach powietrznych, wsławili się w starciach z niemieckim lotnictwem.

Wiele modeli na wielu frontach

Do końca II wojny światowej firma Supermarine wytworzyła ponad 20 różnych modeli Spitfire’a. Jeden z nich, po usunięciu karabinów maszynowych i komór na amunicję, przeznaczony był do akcji wywiadowczych. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa myśliwiec mógł wykonywać dalekie loty w głąb państwa niemieckiego. Wykonywane w czasie misji fotografie pomagały aliantom w prowadzeniu działań zbrojnych przeciw III Rzeszy.

W innych modelach Spitfire’a zwiększano osiągi i siłę ognia. Niektóre z nich wyposażone były w silniki o mocy 1700, a nawet ponad 2000 koni mechanicznych. Maszyny dzięki zamontowanym pod skrzydłami i kadłubem pociskom bombowym mogły pełnił także rolę bombowców.

Poza Bitwą o Anglię Spitftire spisywał się także na innych frontach II wojny światowej. Różne modele myśliwca brały udział m.in. w obronie Malty, w walkach we Włoszech, w Normandii, podczas kampanii w Północnej Afryce (tutaj latali na nim m.in. piloci tzw. Cyrku Skalskiego - polskiego zespołu myśliwskiego operującego w Afryce Północnej w 1943 roku), a nawet w starciach amerykańsko-japońskich na Pacyfiku. Jeszcze w trakcie działań zbrojnych niewielka liczba egzemplarzy niezwodnego myśliwca, w ramach Land Lease Act, trafiła na wyposażenie sojuszniczego lotnictwa radzieckiego. 

*** 

Ostatni Spitfire zszedł z taśmy produkcyjnej w 1947 roku. Do tego czasu wyprodukowano łącznie ponad 20 tys. sztuk tego jednego z najpopularniejszych myśliwców w historii.

th

Czytaj także

Stanisław Skalski legendą stał się za życia. Mówili o nim "latająca śmierć"

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2024 06:00
Stanisław Skalski zasłynął w czasie bitwy o Anglię. Dwa razy cudem uniknął śmierci. Zmarł wiele lat po zakończeniu II wojny światowej, 12 listopada 2004 roku. Był asem lotnictwa i bohaterem Bitwy o Anglię. Koledzy piloci mówili, że ma "ptasi instynkt", Niemcy nazywali go "latająca śmierć". 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Drzewiecki. Konstruktor, który uskrzydlił Polskę

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 05:45
- Samoloty te bez wątpienia się wyróżniały. Samolot RWD-9 najprawdopodobniej i w dzisiejszych czasach konkurować mógłby z samolotami sportowymi, zawodniczymi - mówił o konstrukcji Jerzego Drzewieckiego historyk lotnictwa Edward Kocent-Zieliński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bitwa o Anglię. Ponad tysiąc samolotów szturmuje Londyn

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2024 05:47
- Jeżeli oni atakują nasze miasta, to my wymażemy ich miasta z powierzchni ziemi – tak Hitler w przemówieniu z 4 września 1940 roku zapowiadał zmasowany atak powietrzny na Wielką Brytanię. 7 września 1940 roku rozpoczęła się trzecia, decydująca faza bitwy o Wielką Brytanię.
rozwiń zwiń
Czytaj także

RWD-6. Samolot, który przyniósł sukces i śmierć

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2024 05:53
92 lata temu, 3 czerwca 1932 roku dokonano oblotu najnowszego samolotu turystycznego RWD-6. Mimo że próba zakończyła się wypadkiem, dwa miesiąca później polscy piloci zasiedli za sterami tej maszyny i wygrali prestiżowe zawody Challange rozgrywane w Berlinie.
rozwiń zwiń