Zwalczanie dezinformacji jest bardzo trudne, ale możliwe - mówi ekspertka NASK, Iwona Prószyńska. Zaznacza, że w przyszłości bardzo ważna będzie popularyzacja wiedzy na temat manipulacji.
- Szeroko pojęta edukacja skierowana zarówno do młodych odbiorców jak i do pozostałych grup obywateli Polski. Istotna jest także popularyzacja wiedzy o dezinformacji, programy radiowe, telewizyjne, artykuły prasowe czy szkolenia i warsztaty dla kręgów opiniotwórczyci - mówi ekspertka.
Iwona Prószyńska dodaje, że w mierzeniu się z problemem dezinformacji może pomóc również większa współpraca pomiędzy państwami.
Jeżeli podejrzewamy, że natrafiliśmy na tak zwanego "FakeNews’a", wówczas powinniśmy przede wszystkim sprawdzić źródło treści. Nie powinniśmy natomiast przekazywać tej informacji dalej, a co więcej powinniśmy zgłosić to do NASK.
Nowa kampania społeczna
Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK – Państwowy Instytut Badawczy rozpoczęły ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest uświadomienie zagrożeń wynikających z dezinformacji oraz edukacja w zakresie jej rozpoznawania i zgłaszania. Kampania, która wystartowała 23 listopada, w obrazowy sposób ukazuje mechanizmy fałszywych informacji za pomocą dialogów trolli – symboli dezinformacji.
Dlaczego dezinformacja jest problemem?
Dezinformacja, znana także jako "fake news", to zjawisko, które w epoce cyfrowej stało się poważnym zagrożeniem społecznym. Internet, z założenia będący przestrzenią wolnej wymiany informacji, bywa również wykorzystywany jako narzędzie manipulacji.
– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Dlatego potrzebne są działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – podkreśla Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Praktyczne narzędzia dla każdego
Kluczowym elementem kampanii jest strona internetowa www.nask.pl/dezinfo, gdzie znajdują się porady na temat rozpoznawania fałszywych informacji, analizowania źródeł treści i zgłaszania dezinformacji do odpowiednich instytucji.
Ministerstwo i NASK apelują o świadome ograniczanie rozprzestrzeniania niezweryfikowanych treści i zachęcają do weryfikacji informacji przed ich udostępnieniem. – Walka z dezinformacją to zadanie dla nas wszystkich. Chcemy, aby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale aktywnie eliminowali je z przestrzeni publicznej – mówi Paweł Olszewski, wiceminister cyfryzacji.
Trolle jako symbol dezinformacji
Kampania wykorzystuje wizerunek trolli jako metaforę złośliwych autorów fałszywych informacji. Jak wyjaśnia Ireneusz Stankiewicz, Partner Zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej, "zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji jako złośliwe, ale groteskowe istoty, które działają w "czeluściach Internetu".
W spotach reklamowych trolle symbolizują różne cele dezinformacji, takie jak wywoływanie strachu, polaryzacja społeczna czy podważanie zaufania do instytucji. Dzięki humorystycznemu ujęciu twórcy kampanii ukazują absurdalność mechanizmów dezinformacji. – Dezinformacja działa tylko wtedy, gdy jej ulegamy – podkreśla Marek Dawid, reżyser spotów.
Działania w ramach kampanii
Kampania obejmuje emisję spotów radiowych i telewizyjnych, a także publikacje w mediach społecznościowych oraz ogólnopolskich i regionalnych mediach. Kreację przygotowała Fabryka Komunikacji Społecznej.
Więcej informacji o kampanii i praktyczne wskazówki znajdziesz na: www.nask.pl/dezinfo.