Zysk Orlenu w III kw. 2023 r. wyniósł prawie 3,46 mld zł, a przychody ze sprzedaży sięgnęły 75,4 mld zł, zaś koszt własny sprzedaży wyniósł prawie 63,6 mld zł. Zysk operacyjny EBIDTA według LIFO wyniósł w tym okresie 8,2 mld zł - podano w komunikacie Grupy Orlen.
ORLEN w trzecim kwartale zwiększał wolumeny sprzedaży w obszarze sprzedaży detalicznej, które tylko na rynku polskim wzrosły o 9 procent rok do roku. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku Orlen nakłady inwestycyjne Orlenu przekroczyły 20 miliardów złotych. Członek zarządu spółki Jan Szewczak powiedział, że spółka podtrzymuje plany inwestycyjne na ten rok na poziomie 36 miliardów złotych. - Może trzydziestu kilku miliardów złotych, to będzie dwa razy więcej niż w zeszłym roku - zaznaczył. 70 procent tej kwoty ma iść na projekty rozwojowe. Szewczak dodał, że mniej więcej równe nakłady są na poszczególne działy działalności Grupy - między innymi w rafinerii, petrochemii, wydobyciu. Spodziewa się, że w ostatnim kwartale inwestycje wzrosną.
00:15 12635799_1.mp3 Prezes Orlenu Daniel Obajtek powiedział, że grupa prowadzi także program inwestycyjny (IAR)
Raport wskazuje, że w segmencie detalicznym najważniejszym wydarzeniem dla koncernu była decyzja Komisji Europejskiej na początku października umożliwiająca przejęcie 266 stacji paliw Turmöl w Austrii. Gigant energetyczny oczekuje zakończenia przejęcia austriackich stacji na przełomie roku. Członek zarządu spółki Armen Artwich przypomniał, że zgodę na transakcję wydała Komisja Europejska.
Będzie to siódmy rynek detaliczny, na którym będzie obecna Grupa Orlen. W Austrii poza siecią stacji paliw, spółka przejmie też sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. - Przejmujemy także biznes kart flotowych - dodał.
W ramach ujednolicania europejskiej marki ORLEN zakończono również rebranding 90 stacji na Słowacji, a także rozpoczęto kolejny etap rebrandingu w Niemczech, w ramach którego 100 stacji pod szyldem ORLEN będzie działało już do początku 2024 roku.
Według strategii Grupy Orlen do 2030 roku sieć stacji paliw koncernu ma liczyć będzie trzy i pół tysiąca punktów, z czego 45 procent ma być poza Polską.
IAR/dad