Redakcja Polska

Resort infrastruktury planuje kontynuować projekt terminalu kontenerowego w Świnoujściu

17.01.2024 11:13
Port kontenerowy w Świnoujściu czeka na nowy tor podejściowy. W ubiegłym tygodniu Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności wraz z m.in. raportem o oddziaływaniu na środowisko dla budowy inwestycji. Możliwość składania wniosków zakończy się 12 lutego br. Wartość inwestycji to 7,33 mld zł. Nowa ekipa resortu infrastruktury zamierza kontynuować ten projekt.
Nowy tor wodny ma mieć 70 kilometrów długości i 17 metrów głębokości
Nowy tor wodny ma mieć 70 kilometrów długości i 17 metrów głębokościshutterstock/Sven Hansche

Przetarg ogłoszono na opracowanie studium wykonalności (z analizą kosztów i korzyści) wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, raportem na odkład urobku do morza oraz opracowaniami pomocniczymi dla inwestycji "Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu".

Jak przekazano w opisie przedmiotu zamówienia, w technicznej części studium wykonawca przedstawi i przeanalizuje minimum trzy warianty rozwiązań technicznych, techniczno-organizacyjnych realizacji projektu oraz lokalizacji i przebiegu nowego toru podejściowego do Świnoujścia.

– Wszystkie zaplanowane działania będą realizowane. Zostanie również wzięty pod uwagę w tej sprawie głos mieszkańców Świnoujścia. Nadrzędnym celem tej inwestycji jest wzmocnienie potencjału przeładunkowego Świnoujścia – oznajmił Rafał Jaśkowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury w rozmowie z TV Trwam.

70-kilometrowy tor wodny

Inwestycja "Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu" będzie polegała na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym ok. 70-kilometrowego toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m. Całkowita wartość tej inwestycji to 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł będzie pochodziło ze środków unijnych.

Trasa nowego toru wodnego ma przebiegać tak, aby ominąć niemieckie wody terytorialne, co ma pozwolić na niezależne i bezkonfliktowe wykonanie prac przy budowie drogi wodnej, wykonanie niezbędnego oznaczenia nawigacyjnego i późniejsze utrzymanie podejścia do portu. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy wód terytorialnych.

Realizacja inwestycji ma pozwolić na bezpieczny transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej liczby statków o większych parametrach. Poza tym szerszy i głębszy tor wodny ma poprawić bezpieczeństwo nawigacji statków morskich oraz zwiększyć przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu.

Inwestycja wspierana przez unijne środki

Budowa nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu będzie sfinansowana w części ze środków unijnych – z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).

Pre-umowa pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Urzędem Morskim w Szczecinie została podpisana w lipcu ub.r.

W ramach rozwoju zespołu portów Świnoujście-Szczecin w 2022 r. oddano m.in. pogłębiony do głębokości 12,5 m tor wodny na długości ponad 60 km. W 2022 r. w portach Szczecin i Świnoujście przeładowano 36,8 mln ton towarów, co oznaczało wzrost o 10,8 proc. w stosunku do 2021 r.


PAP/TV Trwam/dad

Polska chce debaty ws. bezcłowego handlu z Ukrainą na spotkaniu ministrów rolnictwa UE

15.01.2024 14:44
Polska chce debaty w Unii Europejskiej w sprawie przedłużenia do czerwca przyszłego roku bezcłowego handlu z Ukrainą. Brukselska korespondentka Polskiego Radia Beata Płomecka ustaliła, że Warszawa zgłosiła wniosek o dyskusję na najbliższym spotkaniu ministrów rolnictwa unijnych krajów, które odbędzie się w przyszły wtorek w Brukseli.

Baltic Power pierwszą na świecie farmą z niskoemisyjnej stali - chwali się ORLEN

16.01.2024 14:01
Morska farma wiatrowa Baltic Power jako pierwsza na świecie zostanie zbudowana z wykorzystaniem niskoemisyjnej stali produkowanej niemal wyłącznie z surowca z recyklingu w piecach hutniczych zasilanych energią odnawialną - poinformował Orlen, który realizuje projekt z kanadyjskim Northland Power.

Przepisy o bezcłowym handlu z Ukrainą. Możliwe zmiany są korzystne dla Polski

16.01.2024 15:41
Możliwe są zmiany w unijnych przepisach o przedłużeniu do czerwca 2025 roku bezcłowego handlu z Ukrainą, które są korzystne dla Polski. Tak uważa wysoki rangą unijny dyplomata zaznajomiony z tą sprawą. Równolegle Warszawa prowadzi z Kijowem rozmowy w sprawie licencji eksportowych, które mogą ograniczyć nadmierny napływ towarów i zakończyć spór handlowy. Więcej w relacji korespondentki Polskiego Radia w Brukseli Beaty Płomeckiej.