Na mocy specustawy uchodźcy z Ukrainy mogą m.in. otrzymać numer PESEL i założyć Profil Zaufany. Wnioski można składać w dowolnym urzędzie gminy. Jak podkreśla Cyfryzacja KPRM, dzięki nadaniu PESEL w ramach specjalnej procedury przeznaczonej dla osób, które przekroczyły granicę z Ukrainą po 24 lutego, możliwe będzie korzystanie z usług publicznych, takich jak np. elektroniczne recepty czy odprowadzanie podatków i składek.
- W celu ułatwienia dostępu do usług publicznych zdecydowaliśmy, że wraz z nadaniem numeru PESEL obywatele Ukrainy będą mogli uzyskać Profil Zaufany. Dzięki nowemu rozwiązaniu możliwe będzie zaoferowanie obywatelom Ukrainy polskich e-usług takich jak np. e-recepta. Oprócz tego każda z nich będzie miała dostęp do bezpiecznej cyfrowej tożsamości i specjalnego dokumentu w ramach aplikacji mObywatel - wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Dodał, że wiele osób uciekających przed wojną nie ma ze sobą dokumentów; dzięki wprowadzeniu danych do rejestru PESEL ich tożsamość zostanie potwierdzona i nie będą musieli czekać na wydanie dokumentów w ukraińskich placówkach konsularnych. - Rolę dokumentu tożsamości będzie mogła pełnić aplikacja mObywatel, w której pojawi się nowy moduł, za pomocą którego pełnoletni obywatele Ukrainy będą mogli w Polsce potwierdzać swoją tożsamość. Dokument nazywa się Diia.pl (Дія пл), co jest nawiązaniem do ukraińskiej rządowej aplikacji mobilnej Diia. Diia będzie zawierała imię, nazwisko, PESEL oraz zdjęcie potwierdzone podczas wizyty w urzędzie gminy - poinformował Cieszyński.
Szkolenia urzędników
Cyfryzacja KPRM podaje, że od piątku do wtorku odbył się cykl szkoleń, w których wzięło udział ok. 5 tys. urzędników. Jak zapewniono, możliwość uczestnictwa w szkoleniu zapewniono przedstawicielowi każdego urzędu gminy w kraju. Szkolenia odbywały się też w sobotę i niedzielę – udział w nich wzięło ponad 500 urzędników. Zostały przygotowane nowe formularze wniosków i szczegółowe instrukcje dla urzędników.
Ponadto na środę zaplanowano także, przy współpracy z MSWiA, organizację specjalnego chatroomu. Wszystkie przygotowane materiały szkoleniowe są dostępne na specjalnej platformie - to cztery tutoriale wideo oraz dwa podręczniki w formie PDF oraz wzory obowiązujących wniosków - przekazano.
W poniedziałek do wszystkich urzędów gmin i punktów recepcyjnych w Polsce trafiło 750 tys. ulotek w języku ukraińskim, wyjaśniających na czym polega proces rejestracji PESEL, co to jest profil zaufany oraz aplikacja mObywatel.
Jak poinformowano, wdrożenie nowych rozwiązań technicznych odbyło się w nocy z sobotę na niedzielę. W niedzielę przeprowadzono testy w urzędach w Kobyłce i na warszawskim Mokotowie. Wdrożone zmiany są prawdopodobnie największymi i najszybciej zrealizowanymi zmianami w historii PESEL - zaznaczono.
Wskazano, że teraz największym wyzwaniem jest zwiększenie liczby sprzętu w urzędach gminy. Trwa pozyskiwanie ok. 3500 komputerów wraz z niezbędnym osprzętem m.in. drukarkami, modemami, kartami kryptograficznymi, skanerami odcisków placów. Przepisy umożliwiające Ministrowi Cyfryzacji zakup sprzętu dla samorządów weszły w życie 13 marca w ramach specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Pierwsze urządzenia powinny trafić do użytkowników do końca tygodnia - oświadczono.
Nowe stanowiska
Ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości obsługi innych procesów realizowanych przez samorządy, co najmniej 2000 nowych stanowisk będzie gotowych do pracy poza siedzibą urzędu. Usługa nadania numeru PESEL w specjalnym trybie będzie funkcjonować przez cały czas obowiązywania specustawy, tj. 18 miesięcy, a prognozy wskazują, że rejestracja osób, które już dotarły do Polski może zająć od 6 do 8 tygodni.
W godzinach 7.00 – 18.00 działa specjalna infolinia dla urzędników - pracownicy KPRM i MSWiA codziennie odpowiadają na bieżąco na zgłaszane pytania i wątpliwości.
Więcej informacji o aplikacji mObywatel i dokumencie Diia.pl (Дія пл) można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/mobywatel/ua.
IAR/PAP/ho