31 marca oraz 1 kwietnia publiczność festiwalowa przyjeżdżająca do Krems nie tylko z Wiednia, ale również wielu innych austriackich miast, ma szansę posłuchać znakomitego polskiego kwartetu Messages Quartet w dwóch kolejnych odsłonach: w Concerto rosso na kwartet i orkiestrę smyczkową autorstwa Hanny Kulenty oraz w kwintetach fortepianowych Grażyny Bacewicz oraz Marii Bach. Artystki zagrają ze znakomitą pianistką Julią Kociuban oraz orkiestrą Leopolodinum z Wrocławia pod dyrekcją austriackiego dyrygenta Ernsta Kovacica.
Piątek, 31 marca 2023, godz. 19.30, Klangraum Krems Minoritenkirche
Utracone dla świata. „Mahlerisches” Polen.
„Muzyka to przede wszystkim jedno: uczucie!” – to credo polskiej kompozytorki Hanny Kulenty (*1961). W jej twórczości gęstość uczucia znajduje odzwierciedlenie w podkreśleniu czasu jako istotnego wymiaru. „Szkice ukraińskie” Józefa Kofflera również dotyczą czasu na różnych poziomach. Polski świat muzyczny XX wieku był ściśle związany z Paryżem. Na studia wyjechała tam również Grażyna Bacewicz (1909-1969), a echa tego czasu słychać w jej symfonii. Zygmunt Krauze (*1938) również studiował w Paryżu u Nadii Boulanger. Jego Rapsodia jest zaproszeniem do uważnej obserwacji drobnych niuansów rozwoju muzycznego i może w pełni rozwinąć się w swojej przestrzenności, zwłaszcza w przestrzeni kościoła. Do tego kalejdoskopu muzyki polskiej dołączają pieśni Almy i Gustava Mahlera. Otwierają one przestrzenie asocjacyjne, w których dzieła polskich kompozytorów mogą dokazywać na bardzo różne sposoby.
Wystąpią: NFM Orkiestra Leopoldinum Wrocław, Agata Zubel - sopran, Ernst Kovacic – dyrygent Messages Quartet.
Leopoldinum Orchester Wroclaw
Sobota, 1 kwietnia 2023, godz. 19.30, Klangraum Krems Minoritenkirche
Arcydzieła autorstwa kobiet. Muzyka kameralna „Imago Deae”
Dwie kompozytorki, Maria Bach (1896-1978) i Grażyna Bacewicz (1909-1969), są przedmiotem kameralnej podróży odkrywczej. Kompozytorka Maria Bach urodziła się w Wiedniu. Jej Kwintet fortepianowy z Wariacjami na temat „Wolgalied”, napisany w latach 1927/28, został odkryty na nowo dopiero kilka lat temu jako znalezisko biblioteczne. Od tego czasu jego późnoromantyczna zmysłowość zachwyca zarówno muzyków, jak i publiczność. Podczas gdy Maria Bach została całkowicie zapomniana w Austrii, Grażyna Bacewicz pozostała sławna w swojej polskiej ojczyźnie. Już za życia cieszyła się wysokim statusem w polskim życiu muzycznym i miała ugruntowane miejsce w repertuarze koncertowym jako pianistka, skrzypaczka i kompozytorka. I Kwintet fortepianowy Bacewicz, napisany w 1952 roku, to muzyka, która potrafi błysnąć z przymrużeniem oka, jak i budować napięcie w następnej chwili, niczym skupiony promień lasera, niejako bez wysiłku przecinający wszystkie warstwy powierzchni, by dotrzeć do głębi.
Wystąpią: Messages Quartet (Festival Ensemble), Oriana Masternak skrzypce, Aleksandra Steczkowska-skrzypce, Maria Shetty-Viola, Beata Urbanek – wiolonczela, Julia Kociuban – fortepian, Manfred Permoser-Moderacja.
Źródło: Instytut Polski w Wiedniu