Nowością i zarazem drugim elementem inicjatywy jest włączenie nauczycieli, dla których Instytut Pileckiego przygotował cykl seminariów, szkoleń i wyjazdów studyjnych do Warszawy i Berlina. Podczas szkoły letniej uczestnicy przygotowują się do realizacji projektów prezentowanych na początku przyszłego roku.
"W ramach Akademii Witolda Pileckiego podchodzimy do uczniów całościowo. Uczą się nie tylko historii, ale również tego, jak realizować i promować projekty, pisać pisma do urzędów. Można powiedzieć, że przy okazji historii, jest to szkoła życia, szkoła współpracy" - mówi Michał Gawriłow, koordynator Akademii Witolda Pileckiego. Jak dodaje, projekty realizowane w poprzednich dwóch edycjach Akademii Witolda Pileckiego pokazały, że ich uczestnicy skupiają się na doświadczeniach lokalnych społeczności.
"Te projekty działy się tam na miejscu, w miejscowościach, z których uczestnicy pochodzili. Były poświęcone prawom wyborczym kobiet, lokalnym bohaterom, harcerzom społecznikom czy pamięci o Powstaniu Warszawskim. Widzimy, że uczestnicy Akademii odkrywają nowe historie, dają nam świeże spojrzenie na historię i aktywizują poprzez to swoje społeczności lokalne" - zaznacza Michał Gawriłow.
Organizatorzy podkreślają, że kompasem dla uczestników Akademii jest postawa rotmistrza Witolda Pileckiego, żołnierza Armii Krajowej, dobrowolnego więźnia Auschwitz, zamordowanego po II wojnie światowej za organizowane konspiracji antykomunistycznej.
Michał Gawriłow zauważa, że odwaga cywilna, jako temat Akademii, wpisuje się w postać jej patrona. "Ta odwaga to zdolność do przekraczania siebie, do działania na rzecz dobra wspólnego, do przeciwstawianie się złu. Mamy takie głębokie przekonanie, że historia bez wartości, projekty, które młodzież realizuje, bez wartości, są tylko pustym działaniem. Chcemy, żeby wychodzić od wartości i żeby one przyświecały naszym uczestnikom i ich projektom" - deklaruje Michał Gawriłow.
Projekty poszczególnych drużyn muszą dotyczyć lat 1918-1989 i być powiązane z projektami Instytutu Pileckiego. Obejmują one m. in. historie Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką, rolę kobiet w walce o wolność i równouprawnienie, a także "Świadków Epoki", czyli projekt historii mówionej.
W szkole letniej biorą udział czteroosobowe zespoły młodzieży w wieku od 16 do 18 lat. Wcześniej każda z ekip otrzymała wsparcie i rekomendację lokalnego opiekuna.
IAR/ho