Coroczne fonograficzne konkursy Polskiego Radia na Fonogram Źródeł i Folkowy Fonogram Roku prezentują najlepsze płyty z polską muzyką tradycyjną i folkową, wydane w minionym roku. Najnowsze zestawienia zbiorą więc nagrania wyprodukowane w roku 2020, a spośród nadesłanych propozycji jury konkursów wybiera finalistów.
WYNIKI KONKURSU NA FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2019
Najlepsze płyty z polską muzyką folkową i tradycyjną roku 2019.
"Te albumy przejdą do historii"
Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, od 2002 roku towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w kraju i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.
"Termin folkowy pragniemy rozumieć jak najszerzej, pozostając jednak na stanowisku, że muzyka tak określana powinna zawierać odniesienia do muzyki tradycyjnej oraz stanowić jej twórczą interpretację", podkreślają w regulaminie organizatorzy konkursu na FFR 2020, którzy w werdykcie oceniają ogólny poziom artystyczny zaprezentowanej na fonogramie muzyki. W cenie jest wszystko, co najważniejsze: dobór i oryginalność repertuaru, jakość techniczna nagrań oraz pomysł, poziom merytoryczny, a nawet okładka albumu.
Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, bez których nie byłoby polskiej sceny muzycznej, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska.
Z kolei konkurs na Fonogram Źródeł to obowiązkowa pozycja dla miłośników, twórców i badaczy popularyzujących repertuar tradycyjny. Konkurs po raz pierwszy odbył się w 2009 roku, a jego podstawowym założeniem od powstania jest motywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.
WYNIKI KONKURSU NA FONOGRAM ŹRÓDEŁ 2019
Tradycja "ludu" ginie
Zdaniem dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej, jednej z długoletnich jurorek Fonogramu Źródeł, konkurs jest przejawem głębokiej potrzeby dokumentowania muzyki ludowej: - Nawet Kolberg mówił, że tradycja ginie. Dlatego w XXI wieku tym bardziej potrzeba zachowywać i upowszechniać te rodzaje ekspresji. Długo myśleliśmy o muzyce ludowej jako wytworze anonimowego, masowego "ludu", a to są wspaniałe, różnorodne indywidualności: muzykanci, harmoniści, gajdosze, śpiewaczki i śpiewacy.
Jak od lat podkreślają etnomuzykolodzy i eksperci, muzyka ludowa bardzo się zmienia. Odchodzą starsi muzykanci, ale ogromna potrzeba, żeby się od nich uczyć, pozostaje. Dlatego w konkursie na Fonogram Źródeł wyróżniane są bardzo różne artefakty, czasem dopracowane albumy, a czasem skromniejsze rejestracje, za to cenne przez swoją tematykę. - Stawiamy na wiedzę. Najważniejsze, żeby to było wartościowe pod każdym względem. Muzyka ludowa na to zasługuje - podsumowała w tamtym roku dr Grozdew-Kołacińska.
***
SZCEGÓŁY dostępne są na stronie Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja".
OGŁOSZENIE LISTY FINALISTÓW - 8 marca 2021.