Section00
Nowa Tradycja 2024Konkurs Muzyki Folkowej
Section04

Przesłuchania


PIĄTEK 17 maja 2024

16:00-16:25 – Duality
16:25-16:50 – SAWA
16:50-17:15 – GrandMotherJazz
17:15-17:40 – Napięcie
17:40-18:05 – Zvanai
18.05-18:30 – HrayBery / ГрайБери


SOBOTA 18 maja 2024

16:00-16:25 – Sam Kowalski
16:25-16:50 – Magda Kuraś Quintet
16:50-17:15 – Daj Ognia
17:15-17:40 – Gary Gwadera
17:40-18:05 – SUFERI

Konkurs Muzyki Folkowej

25. Festiwal folkowy Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i jego najważniejsza część - Konkurs Muzyki Folkowej - startują 16 maja! Kogo usłyszymy na scenie im. Witolda Lutosławskiego? Po przesłuchaniu 71 nagrań nadesłanych przez artystów jury zakwalifikowało do udziału w finale Konkursu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” następujących wykonawców (w kolejności alfabetycznej):

Daj Ognia
Duality
Gary Gwadera Piotr Gwadera
GrandmotherJazz
ГрайБери / HrayBery
Magda Kuraś Quintet
Napięcie
Sam Kowalski
SAWA
SUFERI
Zvanai


Wszystkim uczestnikom eliminacji serdecznie gratulujemy!

Konkurs to główna część Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", jednego z najważniejszych polskich festiwali prezentujących muzykę folkową.

Organizowany jest od 1998 roku, specjalnie z myślą o rodzimych artystach i muzykach folkowych. Jego podstawowym założeniem jest aktywizowanie polskiego środowiska muzycznego czerpiącego inspiracje z folku, muzyki ludowej, tradycyjnej oraz mniejszości narodowych, a także tworzenie platformy do wymiany artystycznej i rozpowszechniania dorobku polskich twórców za granicą.

Zwycięzcami Grand Prix dotychczasowych odsłon konkursu byli: Lumpeks, Vocal Varshe feat. Jacaszek, Grochocki_Odorowicz, Gęsty Kożuch Kurzu, Banda Nella Nebbia, Trzy Dni Później, Cicha & Spółka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Agata Siemaszko, Wołosi i Lasoniowie, FolkRoll i Nasta Niakrasava, Sounds of Times, Karpatia, Maćko Korba, Niedźwiecki/Żak/Kierzkowski/Pulcyn, Żywiołak i Kwadrofonik, Joanna Słowińska z zespołem, Odpust Zupełny, Swoją Drogą, Cracow Klezmer Band i Muzykanci.
Uczestnicy konkursu oprócz miejsc na podium walczą też o nagrodę publiczności Burza Braw, wręczaną od 2004 roku, Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena oraz wyróżnienia.

Konkurs Muzyki Folkowej razem z konkursami fonograficznymi Polskiego Radia (Folkowy Fonogram Roku, Fonogram Źródeł) stanowi najaktualniejszą i wszechstronną prezentację polskiej sceny muzyki folkowej i tradycyjnej minionego roku. W historii imprezy w jego jury zasiadało wiele znaczących postaci polskiej sceny muzycznej oraz mediów, w tym: muzycy i kompozytorzy (Jarosław Bester, Maciej Filipczuk, Zbigniew Namysłowski, Czesław Niemen, Edward Pałłasz, Jan Pospieszalski, Marcin Pospieszalski, Maria Pomianowska, Maciej Rychły, Krzysztof Trebunia-Tutka, Olo Walicki, Józef Broda, Wojciech Waglewski, Remigiusz Mazur-Hanaj, Jacek Hałas, Sylwia Świątkowska, Adam Strug, Maciej Filipczuk) oraz dziennikarze muzyczni (m.in. Maria Baliszewska, Tomasz Janas, Sławomir Król, Włodzimierz Kleszcz, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Wojciech Ossowski, Paweł Sztompke, Maciej Szajkowski).

.

Finaliści 2024

Daj Ognia

Daj Ognia gra regresywny dark folk. Ich muzyka wykrzesana jest z tęsknoty za urojoną wioską zbudowaną z wyobrażeń i romantycznych fantazmatów narosłych gdzieś między Polską a Skandynawią. W swojej muzyce artyści używają bogatego archaicznego instrumentarium: skandynawskich lir smyczkowych, dud, bliskowschodnich cymbałów oraz niezliczonych perkusjonaliów. Przeplatają idiomy – zarówno te stare, jak i te anachroniczne – z tradycyjnymi oraz autorskimi melodiami. Lubują się w ciężkich tematach i niełatwych brzmieniach, a ich repertuar niezmiennie przeznaczony jest pod nogę i ku zadumie ludzi spod strzechy i spod azbestowej dachówki. W 2020 r. światło dzienne ujrzała debiutancka płyta grupy pt. „Wykrot”, w grudniu 2023 – drugi album – „Przednówek”. Podczas występu zespół zagra utanecznioną pieśń pogrzebową, skargę z podkrakowskiej wsi okoloną szwedzkim polonezem, szafotowego oberka o niewesołych samosądach, a polką „Beznogą” pożegna się w wyczekiwaniu lepszego jutra.

SKŁAD: Anna Sitko – śpiew, basy Wit Rzepecki – strakharpa, dudy Michał Górka – strakharpa Agnieszka Oramus – santur, bęben obręczowy, baraban, deska Michał Biel – bęben obręczowy, baraban, kości Piotr Nowak – realizacja dźwięku

18 maja, sobota, 16:50

Duality

Pomysł na Duality wziął się z chęci przekucia dotychczasowych doświadczeń muzycznych w bipolarną formę. Zespół wykonuje autorskie kompozycje, inspirowane melodiami i pieśniami pogranicza polsko-białoruskiego oraz szeroko pojętego World Music i muzyki elektronicznej. Jego członkowie znani są z takich zespołów jak Hajda Banda / Гайда Банда, Pokrzyk, Beltaine czy Krzikopa. Pod koniec 2023 roku zespół wydał debiutancką płytę pt. „Duality”. Program konkursowy obejmował będzie wybrane utwory z płyty.

SKŁAD: Daria Butskaya – skrzypce, biały śpiew Spacepierre – perkusja, instrumenty klawiszowe, elektronika

17 maja, piątek, 16:00

Gary Gwadera

Piotr Gwadera to łódzki perkusista pochodzący z Kielc. Potrafi dodać wyjątkowego, zaskakującego charakteru dowolnej muzyce. Znany jest z projektów rockowych, punkowych, eksperymentalnych, jazzowych i swobodnie improwizowanych. Od ładnych kilku lat jest również wiodącym perkusistą na ogólnopolskiej scenie wiejskiej muzyki tradycyjnej, gdzie słynie z wybitnej swobody posługiwania się rytmami trójkowymi w grze na dżazie. W swym solowym występie Gary Gwadera oddaje hołd twórczości zapomnianego świętokrzyskiego dżazisty Wacława Trzeciaka – mistrza oberkowych rytmów. Z niewielu opowieści pozostałych po nim wyłania się sylwetka bezkompromisowego twórcy ludowego, który wycofuje się z życia muzycznego w momencie, gdy wiejskie parkiety zalewa muzyka chodnikowa, oparta na nużących go rytmach dwudzielnych. Jednak jeden z elementów tych pierwocin disco polo wciąga go bez reszty, a mianowicie – elektroniczne brzmienie perkusji. Trzeciak w swym domowym zaciszu eksperymentuje z rytmami oberkowymi, wzbogacając je o kolory wydobyte z nowoczesnego, jak na tamte czasy, modułu perkusyjnego marki Polmuz. Gwadera próbuje odtworzyć poszukiwania Wacława Trzeciaka na specjalnie złożonym do tego celu akustycznym, śmieciowym zestawie perkusyjnym (bazującym na bębnach i talerzach polskich wytwórców z lat 70. i 80.), oplecionym elektronicznymi próbkami ejtisowego modułu Ed-51 firmy Polmuz.

SKŁAD: Piotr Gwadera – amplifikowany zestaw perkusyjny, elektroniczny moduł perkusyjny, echo taśmowe i cyfrowe

18 maja, sobota, 17:15 

GrandMotherJazz

GrandMotherJazz to założony w 2022 r. zespół grający jazzowe interpretacje muzyki tradycyjnej. Podstawą dla ich twórczości jest ustny przekaz tekstów i melodii. Inspiracją do powstania zespołu były pieśni przekazywane przez babcię Eweliny Prokopiuk, Czesławę. Tym, co wzbogaca tradycyjne motywy, jest jazzowe podejście do tworzenia muzyki i potrzeba wyrażania emocji za pomocą instrumentalnych improwizacji. Wszystko to osadzone jest w przenikającej się wzajemnie rytmice jazzu i muzyki tradycyjnej. Okazuje się, że te muzycznie różne światy nie są od siebie tak odległe, jak mogłoby się wydawać. Sceniczny debiut zespołu miał miejsce na festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie w 2022 r. Podczas Konkursu Muzyki Folkowej GrandMotherJazz zaprezentuje interpretacje następujących tradycyjnych utworów: „Daj mi Panie Boże” od Czesławy Prokopiuk z Czernięcina Głównego, „Oj toczy mi się toczy” od Anny Malec z Jędrzejówki. „Byłem w niebie” od Jana Borcucha spod Konina.

SKŁAD: Ewelina Prokopiuk – saksofony i wokal Mikołaj Kołodziejczyk – fortepian Mateusz Zielony – kontrabas Maciej Guzik – perkusja

17 maja, piątek, 16:50 

HrayBery / ГрайБери

HrayBery / ГрайБери przywraca do życia zapomnianą muzykę powstałą na styku dwóch kultur – polskiej i ukraińskiej. Repertuar zespołu to przede wszystkim utwory taneczne (kozaki, kołomyjki, mazurki, polki i walce) zrekonstruowane na podstawie archiwalnych źródeł: nut oraz nagrań audio. Melodie te zostały zebrane przez ukraińskich i polskich badaczy w dorzeczu Sanu oraz innych częściach Galicji Wschodniej. Używane przez zespół instrumenty (skrzypce, cymbały, bęben i bas) były powszechne na tych terenach już od końca XVI w. Brzmienie zespołu pozwala słuchaczowi zanurzyć się w dawnej, wielokulturowej muzyce tanecznej regionów zamieszkałych wspólnie przez Polaków, Ukraińców, Żydów i Romów. Podczas programu konkursowego zespół zaprezentuje utwory, które znalazły się na jego debiutanckiej płycie „Karczma/Корчма”. Karczmy były niegdyś swoistym, wiejsko-miejskim tyglem narodów, gdzie ukształtowały się wspólne gusta kulturowe i estetyczne lokalnych grup etnicznych. Muzycy z HrayBery / ГрайБери postarają się jak najlepiej zobrazować nastroje społeczeństwa XIX w., prezentując słuchaczom kołomyjki, kozaki oraz oberki, które są charakterystyczne dla repertuaru pogranicza ukraińsko-polskiego.

SKŁAD: Maksym Nakonieczny – skrzypce Serhii Postolnikov – cymbały Marta Bodnar – sekund Severyn Danyleiko – basy Agata Weber – bęben obręczowy / baraban Tania Harasym – śpiew Daria Pulkowska – śpiew

17 maja, piątek, 18:05

Magda Kuraś Quintet

Zespół powstał w 2022 roku a siłą, która połączyła muzyków jest zamiłowanie do rytuałów i muzyki etnicznej. Nacisk kładą na wspólny język muzyczny. Chcą, aby to muzyka czytała ich emocje. Cały kwintet, jak kiedyś zespoły ludowe, śpiewa, a liderka łączy na scenie wokal z tańcem. Członkowie zespołu grają również w takich składach jak: Immortal Onion, Hania Rani, Klawo, Artificialice, Her. W czerwcu 2023 roku kwintet wydał debiutancki album „Tryptyk biłgorajski”. Materiał z debiutanckiego albumu jest improwizowaną interpretacją ludowych pieśni okolic Biłgoraja i nie tylko. To swoisty obrzęd muzyczny, do którego muzycy podchodzą, nie wiedząc do końca, co się wydarzy na scenie (muzyka i tekst są improwizowane, oprócz jednego, autorskiego utworu „Tęskno”). Źródłowe teksty stały się punktem wyjścia do stworzenia przez zespół własnych kompozycji. Nie są to jazzowe aranżacje ludowych utworów, ale próba odwzorowania kapeli wiejskiej przy jednoczesnym zachowaniu muzycznych upodobań każdego z członków zespołu. Tu ich osobiste przeżycia mieszają się z dźwiękami w muzycznym rytualnym eliksirze. Liderka zespołu, Magda Kuraś, pochodzi z Biłgoraja, na konkursowe przesłuchanie wybrała pieśni z okolic swojego rodzinnego miasta.

SKŁAD: Magda Kuraś – wokal Maciej Świniarski – wokal Szymon Zalewski – kontrabas Jakub Krzanowski – perkusja Tomasz Chyła – skrzypce

18 maja, sobota, 16:25

Napięcie

Przywołują wirtuozowskie napięcie muzycznych mistrzów dawnej, polskiej wsi w wirujących melodiach oberów i kujawiaków tańczonych na pięcie. Napięcie to formacja wykonująca tradycyjną muzykę taneczną z regionów etnograficznych centralnej Polski. Zaczynając od wykonawstwa rekonstrukcyjnego „in crudo”, zespół poszukuje własnego języka muzycznego oraz kultywowania tanecznych tradycji na miarę współczesnych czasów. Kapela wypracowuje własne ścieżki wirtuozerii oraz improwizacji w ognistych mazurkach czy lirycznych kujawiakach, wciąż szukając inspiracji w archiwalnych nagraniach ludowych mistrzów, pamiętających dawne melodie i pieśni. Napięcie współtworzyło album „Chłopi. Wesele Boryny”. Płyta znalazła się w Top 15 prestiżowej listy „Transglobal World Music Charts” oraz dostała 5-gwiazdkową ocenę na łamach renomowanego magazynu world music „Songlines”. Simon Broughton zauważa i docenia w recenzji nowatorskie wykorzystanie przez kapelę XVIII/XIX-wiecznych instrumentów historycznych, przybliżające archaiczne brzmienia przeszłości. Utwory przygotowane przez Napięcie na przegląd konkursowy aranżacje kompozycji ludowych z Wielkopolski, Kujaw, Kurpiów i Łowicza. Prezentują one pewną rozpiętość interpretacyjną od niemal „in crudo” po folkowe podejście z zachowaniem oryginalnych elementów idiomatycznych dla tańców czy pieśni z tych regionów. Jest to materiał z EPki zespołu pt. „Z daleka”.

SKŁAD: Maniucha Bikont – śpiew Maria Nizik – baraban Łukasz Nizik – skrzypce, basy Patryk Petersson – klarnet, sopiłka, skrzypce, basy Franek Pospieszalski – kontrabas

17 maja, piątek, 17:15

Sam Kowalski

Mateusz Kowalski od ponad dekady studiuje muzykę tradycyjną polskiej wsi, głównie radomską i kielecką, często bezpośrednio od muzykantów i śpiewaczek. Jest członkiem zespołów takich jak m.in.: Tęgie Chłopy, Nicponie, Warszawska Orkiestra Sentymentalna. Oprócz koncertów chętnie grywa do tańca. Oberki na gitalele gra od dwóch lat, do tej pory głównie we własnej kuchni. Czas, by pokazał tę nie-tradycyjną interpretację w formule solowej, przed publicznością. Repertuar Kowalskiego to melodie oberkowe z okolic podradomskiej Przysuchy. Wykonuje je na gitalele, czyli miniaturowej wersji gitary klasycznej. Do tego śpiewa przyśpiewki, ich teksty są zaczerpnięte wprost od wykonawców tradycyjnych. Muzykę i teksty artysta gromadzi z przekazu ustnego oraz nagrań archiwalnych.

SKŁAD: Mateusz Kowalski – gitalele, śpiew

18 maja, sobota, 16:00

SAWA

Zespół SAWA powstał w 2022 roku jako trio, jednak już rok później stał się sekstetem. Tworzą go ludzie w wieku 13-20 lat, dopiero stojący u progu muzycznej kariery. Inspirują się muzyką łuku Karpat, romskim oraz polskim folklorem. Cenią muzykę góralską i bardzo chętnie ją grają. W 2024 zespół zrealizował sesję nagraniową w studiu Kuby „Bobasa” Wilka. W domu każdego z członków muzyka jest już tradycją rodziną, którą ci młodzi muzycy chcą kultywować. Przede wszystkim zaś, zespół SAWA jest paczką dobrych znajomych, którzy chcą razem tworzyć i dzielić się owocami twórczości z innymi.

SKŁAD:Maja Bobrowska – śpiew Jakub Rusiecki – skrzypce Mateusz Garbaruk – skrzypce Piotr Gil – akordeon Grzegorz Śliwiński – altówka Szymon Gąsienica-Byrcyn – kontrabas

17 maja, piątek, 16:25 

SUFERI

Zespół SUFERI składa się z trzech młodych, ale uznanych już muzyków – Kacpra Malisza, Andrzeja Imierowicza i Miłosza Berdzika. SUFERI to zdobywcy I nagrody na Turnieju Muzyki Prawdziwej edycja 8.5 - Eksperyment w 2023 roku. Zespół SUFERI wykona kompozycje własne, powstałe na kanwie rytmów polskich tańców tradycyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych środków wyrazu. Fundament muzyczny i konceptualny zespołu stanowi muzyka polska, do której SUFERI podchodzi z głębokim szacunkiem i zabiera ją w czasy dzisiejsze, odpowiadając na pytanie – jak brzmiałaby nasza rodzima muzyka w czasach postmodernizmu? SUFERI łączy oberkowe rytmy i melodie z wpływami nowoczesnego jazzu, muzyki elektronicznej, muzyki rumuńskiej oraz hip-hopu, szukając naturalnych połączeń między tradycją a muzyką, która towarzyszy nam dziś w życiu codziennym. Zespół składa hołd starym mistrzom muzyki polskiej, nie próbując odtwarzać ich twórczości, ale kontynuując tradycję i przekazując ducha będącego istotą rodzimej muzyki w wydaniu adekwatnym do naszych czasów.

SKŁAD: Kacper Malisz – skrzypce Andrzej Imierowicz – gitara i syntezatory Miłosz Berdzik – perkusja

18 maja, sobota, 17:40

Zvanai

Autorskie utwory traktujące muzykę regionalnych orkiestr i zespołów dętych jako źródło metod kompozytorskich. Punktem odniesienia jest nie folklor konkretnego regionu (ten zależy od piosenki), a typ ekspresji i logiki właściwy muzyce obrzędowej czy okolicznościowej (wesela, pogrzeby). To właśnie nimi Zvanai próbuje zastąpić nawyki przyswojone podczas grania innych gatunków. Elementy cyfrowego instrumentarium służą obłaskawieniu elementów estetyki dresiarskiej. Zespół debiutował w 2019 na festiwalu Unsound, pierwsza płyta „Eastplaining” (2023) zawierała w większości utwory korzystające bez ortodoksji z reguł muzycznych ludowej polifonii litewskiej (sutartines). Obecny program przygotowywany jest na drugą płytę.

SKŁAD: Olga Kozieł – trąbka, śpiew Maria Stępień – skrzypce, śpiew Grzegorz Tarwid – syntezator, keyboard Miłosz Berdzik – perkusja, sampler Kamil Szuszkiewicz – trąbka, piosenki

17 maja, piątek, 17:40

Section08
Section012
Section013
Section018
Kontakt

Festiwal Folkowy Polskiego Radia NOWA TRADYCJA

Radiowe Centrum Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa

tel. 22 64 55 301
nowatradycja@polskieradio.pl

Patroni medialni

Section019
Section024
Section025