Nowa Tradycja 2025

Tercet imperial z Grand Prix Konkursu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja 2025

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2025 18:20
Konkurs Muzyki Folkowej? To nie tylko konkurs – to laboratorium dźwięku, w którym przeszłość wibruje w zupełnie nowym rytmie! Zapraszamy na drugi dzień przesłuchań konkursowych - 17 maja (sobota) - na scenie głównej Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Start: godzina 16.00. Wstęp wolny!
tercet imperial
tercet imperialFoto: Wojtek Friedmann

OBEJRZYJ STREAMING: 



Konkurs Muzyki Folkowej? To nie tylko konkurs – to laboratorium dźwięku, w którym przeszłość wibruje w zupełnie nowym rytmie! W tym roku na scenie Studia im. W. Lutosławskiego nie brakowało eksperymentów z elektroniką, rytmem i... wspomnieniami. 


Grand Prix – nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 20 tysięcy złotychdla zespołu Tercet Imperial za udowodnienie że kosmos istnieje.

Zespół Tercet Imperial został założony wiosną 2024 roku przez dwóch doświadczonych multiinstrumentalistów - Piotra Zabrodzkiego i Jana Emila Młynarskiego. Muzycy o jazzowych korzeniach, biorący udział w niezliczonej ilości różnych muzycznych przedsięwzięć, od lat jeżdżą na polską wieś w poszukiwaniu wiedzy i inspiracji. Od dawna kooperują też z wiejskimi muzykantami, głównie z Radomszczyzny.

Studiując melodykę i rytm oberka muzycy doszli do fascynujących wniosków łączących rdzenną muzykę polskiego interioru z obrzędową muzyką zachodniego wybrzeża Afryki i Indii, jak i również z wybranymi kierunkami w muzyce elektronicznej. Ta unikatowa fuzja jest podstawą koncepcji muzycznej zespołu. Rdzenne melodie, w tradycji grane na skrzypcach czy harmonii, są tu odwzorowane na starych syntezatorach, a tradycyjny wiejski “dżaz” został zastąpiony elektronicznym, analogowym zestawem perkusyjnym. Do duetu dołączyła młoda śpiewaczka i tancerka Joanna Sztucka - uczennica legendarnej śpiewaczki z Gałek Rusinowskich Marii Siwiec i tak powstał „Tercet Imperial”. Cała trójka podchodzi z wielkim szacunkiem do tradycji. Melodie, przyśpiewki i rytm zachowują swoją postać, a poprzez autorski, nietradycyjny aparat wykonawczy zyskują współczesny walor i płyną ponad czasem i przestrzenią. Uniwersalizm zaklęty w pozornie hermetycznej tradycji jest dla nich najważniejszy


Jury w składzie: Joanna Słowińska (przewodnicząca jury), Sylwia Błażej, Piotr Kędziorek, Marcin Kusy, Damian Sikorski, Maciej Szajkowski, Ewa Szczecińska przyznało następujące nagrody:

Złote Gęśle, nagrodę dla najlepszego instrumentalisty, dla Piotra Wróbla z zespołu Tugłos za wyobraźnię, precyzję i eksperyment oraz poszerzanie i przekraczanie ograniczeń instrumentalno-wykonawczych.

Nagrodę specjalną im. Czesława Niemena dla Piotra Fiedorowicza z projektu Fie.dronowicz za osobowość artystyczną, koncept dźwiękowy i barwną opowieść o swoim regionie.

Nagrodę Czwórki Polskiego Radia dla zespołu Jakub Kluś Kwintet za brawurę, wirtuozerię, szaleństwo i ekspresję oraz dla zespołu Non-adaptive Dance Music za umiejętne połączenie tradycji z nowoczesnością i wykorzystanie nowych technologii.

Nagrodę Programu II Polskiego Radia dla projektu Mala Herba za ukazanie światów równoległych – dźwięku, rytuału i ducha – oraz dla Joanny Szczęsnowicz z projektu jablkagruszki za odwagę w doborze repertuaru i jego interpretację.

Nagrodę Programu I Polskiego Radia dla zespołu Justyna Jary i Alegancka Kapela za muzyczną erudycję oraz swobodny i finezyjny ukłon wobec tradycji folkloru miejskiego.

Trzecią nagrodę ex aequo w wysokości po 4 tysiące złotych każda dla zespołu Justyna Jary i Alegancka Kapela za warszawski styl i przekonującą kreację sceniczną oraz dla projektu Fie.dronowicz za konsekwentne i pełne szacunku eksplorowanie tradycji Suwalszczyzny.

Drugą nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych dla zespołu Trzciny Karabachu za budowanie przestrzeni, spojrzenie w głąb dźwięku, doskonałe i świadome poszerzenie brzmienia instrumentów, za proporcje, harmonię i transowość.

Nagrodę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w wysokości 10 tysięcy złotych dla zespołu Lunaria za finezję, klarowność koncepcji i świetlistość brzmienia.

Nagrodę Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca w wysokości 10 tysięcy złotych dla zespołu Non-adaptive Dance Music za łączenie równoległych światów myśli technologicznej i tradycji w harmonii z muzyką oraz za wykorzystanie tańca jako instrumentu.

Poza tym Instytut Adama Mickiewicza ufundował nagrodę w postaci wyjazdu dla przedstawicieli trzech zespołów na branżowe targi muzyczne WOMEX. Te zespoły to: Jakub Kluś Kwintet, Fie.dronowicz i Memento Mori Dance Club.

Nagrodę publiczności Burza Braw otrzymuje zespół Justyna Jary i Alegancka Kapela.


ZAPRASZAMY NA KONCERT LAUREATÓW!

18 maja, o godzinie 19.30 rozpocznie się koncert laureatów tegorocznego Konkursu Muzyki Folkowej. Wystąpią w nim: Tercet Imperial, Non-adaptive Dance Music, Trzciny Karabachu, Lunaria, Fie.dronowicz oraz Justyna Jary i Alegancka Kapela. Zapraszamy do Studia im. Witolda Lutosławskiego

***

26. Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja odbędzie się w dniach 15-18 maja 2025 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Obserwuj nas na rckl.polskieradio.plnowatradycja.polskieradio.plnaszym kanale YouTube


                                          . 


. .