X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Olśniewająca pianistyka Moszkowskiego

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2014 21:05
Choć Maurycy Moszkowski jest dziś uważany przede wszystkim za wybitnego wirtuoza fortepianu drugiej połowy XIX wieku, to nie mniejszą uwagę należy zwrócić na jego kompozycje na ten instrument.
Fragment okładki płyty
Fragment okładki płytyFoto: materiały promocyjne

 

Olśniewająca pianistyka Moszkowskiego
Choć Maurycy Moszkowski jest dziś uważany przede wszystkim za wybitnego wirtuoza fortepianu drugiej połowy XIX wieku, to nie mniejszą uwagę należy zwrócić na jego kompozycje na ten instrument.
W przypadku Maurycego Moszkowskiego, na Zachodzie przedstawianego jako Moritz Moszkowski, ciężko jest z perspektywy lat określi jego pochodzenie narodowe, etniczne czy tożsamościowe. Najczęściej pisze się o nim jako o Niemcu urodzonym w 1854 we Wrocławiu, choć bardziej szczegółowe biografie wspominają, że był on polskim Żydem. Z punktu widzenia muzycznego, a w przypadku omawianego wydawnictwa „Complete music for four hands” – trzypłytowego, trzygodzinnego kompedium złożonego ze wszystkich jego dzieł na cztery ręce, nagranego przez Domenico Monaco i Michaela Solimando, ważne jest, że Moszkowski korzystał z zapamiętanego polskiego folkloru, słowiańskiej nuty, która co i rusz pojawia się w kolejnych jego dziełach. W czasach swojego życia, jego wirtuozerskie utwory były z przyjemnością grane i słuchane na salonach, chociaż przez potomnych zostanie zapamiętany przede wszystkim jako wspaniały pianista. Ale ilu potomnych pamięta, że zaraz po studiach grał on z wielkim Lisztem swój koncert na dwa fortepiany? A później, gdy choroba stopniowo ograniczała jego karierę pianistyczną, przez co zaczął się w coraz większym stopniu koncentrować na kompozycji, został doceniony przez środowisko muzyczne w Londynie i stał się honorowym członkiem Royal Philharmonic Society, a później także Berlińskiej Akademii Sztuk.
Wydany przez Brilliant Classics box przedstawia zróżnicowane utworu, często rozbudowane, wielobarwne, ze zmiennymi klimatami. Wśród typowej muzyki salonowej, atrakcyjnej, ale nieraz pustej, przebijają się porywcze, trudne dzieła, często naznaczone egzotycznymi odcieniami – jak choćby hiszpańskimi. Ale przecież nie są to jedyne kierunki jego muzycznych wędrówek – nawet laik zwróci uwagę na odnośniki do węgierskiego czy rosyjskiego folkloru. Nagrane przez świetny włoski duet pianistyczny, utwory te, choć nie mogą się równać z dziełami Liszta, Chopina, czy Schuberta, to jednak stanowią wspaniałe uzupełnienie dla dyskografii osób gustujących w muzyce okresu romantyzmu.
Włoski kompozytor, organista i nauczyciel (m.in Frescobaldiego) żyjący i tworzący w okresie późnego Renesansu, Luzzasco Luzzaschi związany był przez całe swoje życie z miejscem narodzenia – Ferrarą – a dziś mówi się o nim jako o jednym z najważniejszych przedstawicieli stylu madrygałowego, stojącego obok Palestriny, Lassusa i Werta. Nie jest on jednak dziś znany, a duża część jego muzyki jest dopiero dziś odkrywana. Tak ma się rzecz z jego dziełami na klawisze, którą Matteo Messori nagrał na klawesynie, organach i odmianie klawesynu – szpinecie – popularnym w XVII wieku instrumencie klawiszowo-strunowym. Do naszych czasów przetrwała jedynie druga księga jego ricercari z 1578 roku i przez ekspertów jest uważana za jedno z największych osiągnięć tego okresu. Muzyka zawarta na „Complete keyboard music” (wyd. Brilliant Classics), pod palcami Messoriego, specjalizującego się w odszukiwaniu i przywracaniu światu uważanych za zaginione dzieł, twórczość klawiszowa Luzzaschiego odżywa – jest pełna uroku, głębi i harmonii. Jednym słowem – urzeka.
Mieczysław Burski

W przypadku Maurycego Moszkowskiego, na Zachodzie przedstawianego jako Moritz Moszkowski, ciężko jest z perspektywy lat określi jego pochodzenie narodowe, etniczne czy tożsamościowe. Najczęściej pisze się o nim jako o Niemcu urodzonym w 1854 we Wrocławiu, choć bardziej szczegółowe biografie wspominają, że był on polskim Żydem. Z punktu widzenia muzycznego, a w przypadku omawianego wydawnictwa „Complete music for four hands” – trzypłytowego, trzygodzinnego kompedium złożonego ze wszystkich jego dzieł na cztery ręce, nagranego przez Domenico Monaco i Michaela Solimando, ważne jest, że Moszkowski korzystał z zapamiętanego polskiego folkloru, słowiańskiej nuty, która co i rusz pojawia się w kolejnych jego dziełach. W czasach swojego życia, jego wirtuozerskie utwory były z przyjemnością grane i słuchane na salonach, chociaż przez potomnych zostanie zapamiętany przede wszystkim jako wspaniały pianista. Ale ilu potomnych pamięta, że zaraz po studiach grał on z wielkim Lisztem swój koncert na dwa fortepiany? A później, gdy choroba stopniowo ograniczała jego karierę pianistyczną, przez co zaczął się w coraz większym stopniu koncentrować na kompozycji, został doceniony przez środowisko muzyczne w Londynie i stał się honorowym członkiem Royal Philharmonic Society, a później także Berlińskiej Akademii Sztuk.

Wydany przez Brilliant Classics box przedstawia zróżnicowane utworu, często rozbudowane, wielobarwne, ze zmiennymi klimatami. Wśród typowej muzyki salonowej, atrakcyjnej, ale nieraz pustej, przebijają się porywcze, trudne dzieła, często naznaczone egzotycznymi odcieniami – jak choćby hiszpańskimi. Ale przecież nie są to jedyne kierunki jego muzycznych wędrówek – nawet laik zwróci uwagę na odnośniki do węgierskiego czy rosyjskiego folkloru. Nagrane przez świetny włoski duet pianistyczny, utwory te, choć nie mogą się równać z dziełami Liszta, Chopina, czy Schuberta, to jednak stanowią wspaniałe uzupełnienie dla dyskografii osób gustujących w muzyce okresu romantyzmu.

Włoski kompozytor, organista i nauczyciel (m.in Frescobaldiego) żyjący i tworzący w okresie późnego Renesansu, Luzzasco Luzzaschi związany był przez całe swoje życie z miejscem narodzenia – Ferrarą – a dziś mówi się o nim jako o jednym z najważniejszych przedstawicieli stylu madrygałowego, stojącego obok Palestriny, Lassusa i Werta. Nie jest on jednak dziś znany, a duża część jego muzyki jest dopiero dziś odkrywana. Tak ma się rzecz z jego dziełami na klawisze, którą Matteo Messori nagrał na klawesynie, organach i odmianie klawesynu – szpinecie – popularnym w XVII wieku instrumencie klawiszowo-strunowym. Do naszych czasów przetrwała jedynie druga księga jego ricercari z 1578 roku i przez ekspertów jest uważana za jedno z największych osiągnięć tego okresu. Muzyka zawarta na „Complete keyboard music” (wyd. Brilliant Classics), pod palcami Messoriego, specjalizującego się w odszukiwaniu i przywracaniu światu uważanych za zaginione dzieł, twórczość klawiszowa Luzzaschiego odżywa – jest pełna uroku, głębi i harmonii. Jednym słowem – urzeka.

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna Płyty
Czytaj także

Klocki Mahlera i Adamsa na BBC Proms

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2014 11:50
Orkiestra Symfoniczna BBC pod dyrekcją Marina Alsopa przedstawi w czwartek słynną Symfonię "Tytan" Gustava Mahlera oraz koncertowe fajerwerki Amerykanina Johna Adamsa. Dwójka zaprasza na transmisję z Londynu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tasmin Little i brytyjskie klimaty

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014 11:50
Zapraszamy na retransmisję z festiwalu promenadowego w Londynie, podczas którego usłyszmy grę jednej z najlepszych skrzypaczek z Wysp.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niezwykłe połączenie klasyki i alternatywy. Rusza festiwal Sacrum Profanum

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014 14:32
W niedzielę 14 września rozpoczyna się festiwal Sacrum Profanum. Tegoroczna edycja będzie prawdziwą rewolucją: odważniej niż zwykle połączy świat muzyki klasycznej i alternatywnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wratislavia Cantans: Sol Gabetta i jej śpiewająca wiolonczela

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014 15:00
Znakomita argentyńska wiolonczelistka oraz francuski pianista Bertrand Chamayou wystąpią w Filharmonii Wrocławskiej w środę 10 września. Na transmisję zaprasza Marek Zwyrzykowski.
rozwiń zwiń