Gdyby wymazać z ostatnich 15 lat historii muzyki rozrywkowej artystów, którym Timbaland kreował brzmienie, to w świetle reflektorów zostaliby chyba tylko biali chłopcy z gitarami. Lista muzyków wyprodukowanych przez Timbalanda musi zrobić wrażenie, nawet na laiku. Do tej grupy zaliczają się bowiem m.in. wokalistki r’n’b Aaliyah, Nelly Furtado, Missy Elliott, eklektyczna artystka M.I.A., ikona komercyjnego popu Justin Timberlake, raperzy Snoop Dogg, NAS i Jay-Z, w końcu artyści z kategorii indie/alternative pop-rock: Bjork, The Fray, Chris Cornell (choć w wyraźnie popowym garniturze) czy Ashlee Simpson. Z usług Timbalanda skorzystała też w pewnym momencie, zdesperowana, by utrzymać swoją rynkową pozycję, piosenkarka Madonna.
Gdy słyszysz produkcję Timbalanda, nie ma szans pomylenia jej z jakąkolwiek inną: pocięty bit, dziwne podziały rytmiczne, ciężki, gruby bas, warstwy syntetyzatorów, orientalne elementy perkusyjne i coś niepokojącego w tle oraz – w przeciwieństwie do większości producentów hip-hopowych – niewiele sampli. Bardzo nieliczny jest krąg producentów rapowych w równie udany sposób łączących świat komercyjnych popowych przebojów i innowacje muzyczne. Timbaland nie tylko wypracował unikalny styl produkcji, ale stworzył właściwie linię fabryczną, z której zsuwały się kolejne hity. Zgromadził wokół siebie także wielu utalentowanych młodych producentów i kompozytorów rozwijających jego styl.
Jedna z pierwszych Timbalanda produkcji, album wokalistki Aaliyah "One In a Million" z 1996 roku zmienił oblicze muzyki r’n’b, a co za tym idzie – muzyki pop. "Timba" popchnął również do przodu ewolucję muzyki hip-hopowej –spowodował przejście od twardych, minimalistycznych ulicznych bitów w stronę bardziej eksperymentalnego, rozbudowanego brzmienia. Kolejne jego produkcje z przełomu dekad i wieków, takie jak "Get Ur Freak On" Missy Elliott były jeszcze większym futurystycznym szokiem. Bity Timbalanda chętnie wykorzystywano też w muzyce tanecznej. Choćby na brytyjskiej scenie UK Garage. Timbaland miał talent do kreowania hitów – to on z drugoligowej wokalistki, jaką była Nelly Furtado, uczynił w 2006 roku czołówkę mainstreamowego popu.
(kow)