X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Jazzujący Frycek

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2010 11:27
W tym tygodniu improwizowany Chopin, Pasja w sosie free i bałkańskie tango.

Filip Wojciechowski Trio – "Chopin", Polskie Radio 2010

Muzyka Chopina i jazz – to połączenie już wielokrotnie przećwiczone. Lista polskich pianistów jazzowych, którzy wzięli na warsztat naszego najlepszego kompozytora, jest długa. W zasadzie ciężko byłoby znaleźć krajowego pianistę z rewirów muzyki improwizowanej, który nie odwoływał by się do jego twórczości. Nie ma się więc co dziwić, że okrągła rocznica jego urodzin jest dobrą okazją, by uwiecznić swoje spojrzenie na jego twórczość wydaniem albumu. Tak zrobił i Filip Wojciechowski, wykształcony klasycznie muzyk, zdobywca wielu cennych nagród i wyróżnień, posiadacz nagrody specjalnej na XIII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Jego "Chopin" to zbiór dziewięciu utworów od etiud, poprzez mazurki do ballady g –moll. Muzyka to zwiewna, grana z polotem, nie epatująca skomplikowanymi improwizacjami, ale nie grana też pod publiczkę. Zaproszenie basisty Pawła Panty i perkusisty Cezarego Konrada – stanowiło świetny ruch, gra tria jest świeża, odpowiednio zróżnicowana pod względem tempa i atmosfery, nie ma przestojów, czuć, że granie muzyki Chopina stanowi dla nich wielką przyjemność. Dla słuchających, zapewniam, jeszcze większą.

Olga Spasojewska

 

McPheeMagic
McPhee, Duval, Rosen, Trzaska "Magic" , Not Two 2010

Już cztery lata minęły od pierwszego muzycznego spotkania Trio X z Mikołajem Trzaską. Nasz najlepszy i najbardziej znany freejazzman na tyle dobrze zapamiętał ten okres współpracy, którego owocem był krążek "Intimate Conversations", że postanowił pójść za ciosem. Dzięki temu otrzymujemy dwupłytowe nagranie live "Magic". Powstałe w latach 90. trio z Joe McPhee grającym na saksofonie altowym i trąbce, gitarzystą basowym Dominicem Duvalem i perkusistą Jay Rosen, prezentuje we współpracy z naszym altowcem wszystkie odcienie swojej muzyki. Totalnie improwizowane utwory bardzo różnią się od siebie dramaturgią i przebiegiem rywalizacji i kooperacji dęciaków, która spaja grę kwartetu. Miłośnicy ostrego grania na pewno będą zadowoleni, pojedynki obu altowych saksofonistów stanowią ozdobę tego projektu. Czasem idą wspólnym torem, czasem ze sobą rywalizuję, innym razem ich myśli idą zupełnie w inne rejony i pozostają obojętni na poczynania partnerów. Ciekawe solowe improwizacje zarówno basisty jak i perkusisty nie są przydługie, a przez to monotonne ("I Remember Max" kończący część pierwszą "Magic" jest jednym z najciekawszych miejsc). Obok walki i "przekrzykiwania się", w szczególności drugi krążek jest o wiele spokojniejszy i nastrojowy, pełen minimalistycznych momentów. Wychodzą wtedy na światło dzienne urywane melodyjki, ukrywane emocje – świetnie się to uzupełnia z mocą i energią, którą atakowali nas muzycy w początkowej fazie koncertu.

Mieczysław Burski

 

Undivided - The Passion

Undivided [Zimpel / Few / Tokar / Kugel] "Passion", Multikulti 2010

Z dzisiejszej perspektywy patrząc, wielkie hymny ku Najwyższemu, za jakie można uważać "Ascension", "A Love Suprime" i "Meditation" Johna Coltrane’a, stanową wzór dla kontynuatorów free jazzowych kompozycji nacechowanych duchowością i poszukiwaniom sfery sacrum. Chociaż Wacław Zimpel nie mówi o tym wprost, to, moim zdaniem, jego "The Passion" należy oceniać z perspektywy tych właśnie krążków Trane’a. Nasz najlepszy awangardowy klarnecista założył zespół Undivided, multietniczą grupę, na którą składa się niemiecki perkusista Klaus Kugel, ukraiński kontrabasista Mark Tokar i amerykański pianista Bobby Few i przy ich udziale powołał swoją czwartą, zdecydowanie najdojrzalszą płytę "The Passion". Jak przełożyć średniowieczną tradycję pisania pasji, czerpiąc przy tym z dorobku mistrzów poprzednich epok w tworzeniu muzyki sakralnej, na język współczesnej muzyki improwizowanej? Takie pytanie postawiło sobie tych czterech muzyków, a odpowiedzią jest muzyczna opowieść rozpoczynająca się od "Nocy" poprzedzającej ujęcie Chrystusa do jego "Zmartwychwstania". "Moją intencją było stworzenie muzyki, która skłaniając do refleksji nad wątkiem cierpienia, niosłaby ze sobą nadzieję". Muzyka ilustracyjna, głęboka, powstająca z wielkiego zaangażowania kwartetu, by stworzyć klimat mistycyzmu, oczekiwania, by wpłynąć na emocje słuchacza – i na tę jedną godzinę wyłączyć go z dobowego cyklu.

Mieczysław Burski

 

dwootho - space pressures

Dwootho "Space Pressures", Polskie Radio 2010

Ile to razy można było usłyszeć na koncercie młody, ciekawy zespół jazzowy, którego nagrań nigdy później nie udało się znaleźć na sklepowej półce. Dlatego bardzo cieszę się, że Dwootho, lubelski zespół istniejący od trzech lat, może świętować wydaniem pierwszej płyty. Fascynacja kwartetu muzyką bałkańską to pierwsze spoiwo "Space Pressures", a akordeon, na którym gra Marek Tarnowski, stanowi sposób na realizację tej koncepcji. Obok tego elementu odnajdziemy tutaj fascynacje muzyką klezmerską, folkiem środkowoeuropejskim, ale także elementy muzyki elektronicznej, samby, tango i disco. W pewnym momencie funkowe rytmy otrzymują spory ładunek podkładu perkusisty w stylu "umca, umca" i z ciekawie zapowiadającego się utworu robi nam się misz maszowy przebój na lato. Eklektyczne podejście zespołu przejawia się w większości utworów, co sprawia, że po krążek chętnie sięgną miłośnicy world music, którzy bardziej skłaniają się do uniwersalnego popu niż do etno. Saksofonowe partie Tomasza Piątka nie wychodzą poza utarte schematy i nie są zbyt urozmaicone, chociaż ładnie komponują się z akordeonowymi popisami Tarnowskiego.

Olga Spasojewska
Czytaj także

Jazz na zimowe wieczory

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2009 14:51
40 urodziny wytwórni ECM obfitowały w niezwykłe wydawnictwa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Funkowy jazz

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2010 13:56
Zaczynamy od Bliskiego Wschodu, skręcamy w funkową uliczkę, a kończymy tam gdzie zaczynali Miles i Trane.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dęciaki rządzą!

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2010 12:00
Saksofony i trąbki od lat są motorem napędowym jazzowych projektów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazzowe wyciszenie

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2010 10:02
W tym tygodniu Sendecki i Majewski kontrastują z free - elektrycznym "Panem Jabu", a Olo Walicki wspomina swoją wizytę w teatrze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Słowacy kochają Komedę

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2010 15:12
W tym tygodniu Tryfonidis spaceruje po Warszawie a Marylin Crispell improwizuje w duecie.
rozwiń zwiń