X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Jazzowy przegląd płytowy cz.2

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2009 11:41
Druga część przeglądu polskich wydawnictw jazzowych w roku 2009.

Grzech Piotrowski – "Emotronica"
Polski Jan Garbarek – takie określenie możemy znaleźć w materiałach promocyjnych najnowszej płyty Grzecha Piotrowskiego i w zapowiedziach jego koncertów. Czy jest to określenie na wyrost, czy mamy może do czynienia tylko z epigonem znanego Norwega? Myślę, że "Emotronica" broni polskiego saksofonistę przed oskarżeniami o kopiowanie rozwiązań gwiazdora ECM, choć wyczuwalna jest mocna fascynacja jego grą. Najnowszy krążek Piotrowskiego to zapis bardzo osobistej opowieści, złożony w większości z pięknych, melodyjnych kompozycji, trzynastu utworów – stanowiących spójną całość. Większość nagrań charakteryzuje się mistyczną atmosferą, w których saksofon lidera nie raz zahacza o metafizyczne szczyty. Piotrowski z umiarem korzysta z elektroniki, nie przekracza granicy, po której rozpościera się już tylko kraina kiczu. Umiejętnie, ze smakiem, dodaje partie smyczków i ciekawie nakłada na siebie kilka motywów saksofonu. Całość robi niebagatelne wrażenie i może spodobać się także osobom na co dzień nie gustującym w jazzie. Czy przekona jednak jazzowych purytan? Nie wiem, ale może zachęci ich do sięgnięcia po płytę fakt, że w klimat "Emotronici" udanie wkomponował się też fortepian Pawła Kaczmarczyka. Wystarczy kilka dotknięć klawiszy, by muzyk ACT-u wprowadził słuchaczy w odpowiedni nastrój, a reszta należy już do Piotrowskiego, który gra mocno, z pazurem, ale nie jest to pazur drapieżnika, nieprzewidywalny. Brakuje trochę szorstkości, spontaniczności, na "Emotronice" wszystko zapięte jest bowiem na ostatni guzik.


Petar Petrović


''
Jacek Kochan - "Man of no words"

Mocne granie – jeśli chodzi o płyty naszego perkusisty Jacka Kochana – już nikogo nie dziwi. Wykorzystywanie elektroniki, ukłony w kierunku klasyki i międzynarodowy skład. Tym razem w rolę rodzynka na „Man of no words” wciela się znakomity, doświadczony amerykański saksofonista Gary Thomas. W połączeniu z grą pianisty Dominika Wani i kontrabasisty Michała Barańskiego otrzymujemy wybuchową mieszankę stylów i muzycznych barw. Mamy tu więc odnośniki do brzmienia M-Base, sporo free jazzowej improwizacji, która ustępuje momentom lirycznych fraz Wani. Kochan nie należy do jazzowych tradycjonalistów, stąd jego gra jest urozmaicona i pozbawiona sztywnych ram, choć większość utworów przybiera kształt wpadających w ucho melodii. Mimo że każdy z muzyków otrzymuje dla swojej gry dużo miejsca, to jednak perkusista, jak na lidera przystało,  jest tym, który umiejętnie spaja kolejne sola, hamuje rozpędzającego się Thomasa i wprowadza wolniejsze partie. Jego gra to prawdziwe mistrzostwo.

Petar Petrović


''
Sing Sing Penelope + Andrzej Przybylski – "Stirli People – In Jazzga"
Piętnastoletnia współpraca nestora polskiej free jazzowej trąbki - Andrzeja Przybylskiego z Sing Sing Penelope zaowocowała wspólnym projektem "Stirli People", który śmiało można nazwać jedną z najlepszych awangardowych płyt jazzowych od początku istnienia sceny yassowej. Krążek, na którym zostały zarejestrowane zeszłoroczne fragmenty koncertów w łódzkim klubie Jazzga i bydgoskim Mózgu, nie jest szaloną pogonią w stylu „kto zagra szybciej, kto uderzy mocniej”. Wprost przeciwnie, mamy tu do czynienia z muzyką przemyślaną, wolną od schematów, pejzażową, wielowymiarową i nieprzewidywalną. Sześcioro artystów prezentuje szeroki wachlarz brzmień mocno odwołujących się do pierwszego momentu dotknięcia pod koniec lat sześćdziesiątych jazzu elektroniką, nieskrępowanej improwizacji i odrobiny free jazzowego zapomnienia. Na "Stiril People" usłyszymy odległe odgłosy milesowych eksperymentów, Weather Report, a trąbki Przybylskiego przywodzą na myśl nie tylko Davisa, ale także Molvaera i jeszcze bardziej Cherry’ego. Całość sprawia olśniewające wrażenie – proste środki, liryczne piękno, wiele godzin słuchania.

Olga Spasojewska



Zobacz więcej na temat: Jazz dominika POLSKA
Czytaj także

Grzech Piotrowski - Emotronica

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2009 20:05
Promocja nowej płyty znakomitego twórcy i producenta jazzowego. Jak sam twierdzi muzyka zawarta w tym albumie odzwierciadła stany ducha, w ktorych znajdował się podczas nagrań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazzowe trójkąty

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2010 14:36
Muzycy jazzowi nieraz przyznają, że najlepiej czują się grając w trio.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Słowacy kochają Komedę

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2010 15:12
W tym tygodniu Tryfonidis spaceruje po Warszawie a Marylin Crispell improwizuje w duecie.
rozwiń zwiń