Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Karaś 11.10.2016

Wielkie osiągnięcie polskich naukowców. Cudowne kropki kwantowe

Te nanometrycznej wielkości obiekty już znajdują zastosowanie w elektronice, ale mogą być także stosowane w medycynie.
  • Cudowne kropki kwantowe (Wieczór odkrywców/Jedynka)

- Kropki kwantowe są to nowej klasy nanomateriały luminescencyjne o wielkości kilku nanometrów - od 2 do 10 [1 nanometr to jedna miliardowa część metra]. Rdzeń pojedynczej nanocząstki zbudowany jest z setek bądź nawet tysięcy atomów, pierwiastków, które należą do określonych grup - wyjaśniła dr Małgorzata Wolska-Pietkiewicz.

Jeszcze kilka lat temu o kropkach kwantowych i ich właściwościach dyskutowali jedynie naukowcy. Teraz zainteresował się nimi przemysł. - Określony typ kropek znalazł zastosowanie jako idealny materiał do ekranów telewizyjnych o najwyższej rozdzielczości. Kropki kwantowe absorbują światło o określonej długości fali i również emitują - wskazał prof. Janusz Lewiński.

- Potencjalnie kropki mają znacznie szersze spektrum zastosowań - podkreślił prof. Lewiński. Jak mogą być wykorzystane na przykład w medycynie? A jak wygląda proces tworzenia kropki? Od czego zależą jej właściwości? Wysłuchaj całej audycji.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców w paśmie Eureka