Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Andrzej Gralewski 22.01.2018

Analiza DNA w identyfikacji ludzkich szczątków

Badacze z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego posiadają znaczące osiągniecia. Zdołali zidentyfikować szczątki po ponad 70 latach.
  • Nowe sposoby identyfikacji ofiar totalitaryzmów za pomocą analizy DNA (wieczór odkrywców/Jedynka)

Parę dni temu pojawiła się informacja o zidentyfikowaniu szczątków porucznika Tadeusza Stabrowskiego, polskiego lotnika z dywizjonu 308 Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Jego szczątki spoczywały w brytyjskiej kwaterze wojennej na cmentarzu komunalnym w Le Crotoy we Francji.

Identyfikacja ta została przeprowadzona przez naukowców z Zakładu Genetyki Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego, którzy od lat zajmują się także identyfikacją ofiar totalitaryzmów, identyfikują ofiary odnalezione na Łączce na Powązkach, czy na terenie aresztu śledczego w Białymstoku.

W audycji mówimy o ostatnim sukcesie polskich naukowców, o stosowanych metodach badawczych, o możliwości zastosowania najnowszych technologii analizy DNA w identyfikacji ludzkich szczątków i o planach naukowców ze Szczecina.

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w paśmie "Eureka"