Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Bartłomiej Makowski 21.12.2023

Co łączy tajemniczą anomalię pola magnetycznego Ziemi ze starożytnymi mezopotamskimi cegłami?

Imiona babilońskich władców wyryte na glinianych cegłach i właściwości drobinek tlenku żelaza stały się kluczem do datowania zmian zachodzących w polu magnetycznym Ziemi ponad 3000 lat temu.

Badacze z University Collage London przeanalizowali drobinki tlenku żelaza znajdujące się w cegłach wyprodukowanych w starożytnej Mezopotamii. Żelazo jest jednym z minerałów, które reagują na okresowe zmiany w polu magnetycznym Ziemi. Zespół naukowców przeanalizował sygnaturę magnetyczną w ziarnach minerałów tlenku żelaza osadzonych w 32 glinianych cegłach pochodzących ze stanowisk archeologicznych w Mezopotamii.

Czym jest metoda archeomagnetyczna?

Starożytne cegły opatrywano imionami władców, którzy panowali w czasie, gdy były one wytwarzane. Długość panowania poszczególnych władców mezopotamskich jest znana z innych źródeł. Dzięki temu udało się dokonać datowania anomalii w polu magnetycznym Ziemi. Z drugiej strony: badanie pozwoli oszacować z większą dokładnością lata panowania władców.

- Często polegamy na metodach datowania, takich jak datowanie radiowęglowe, aby uzyskać poczucie chronologii w starożytnej Mezopotamii. Jednak niektóre z najczęstszych pozostałości kulturowych, takie jak cegły i ceramika, nie mogą być łatwo datowane, ponieważ nie zawierają materiału organicznego. Nasza praca pozwala stworzyć nową metodę datowania starożytnych artefaktów - ocenił współautor badania prof. Mark Altaweel.

Aby zmierzyć ziarna tlenku żelaza, zespół ostrożnie odłupał małe fragmenty z połamanych powierzchni cegieł i użył magnetometru do precyzyjnego pomiaru fragmentów.

Potwierdzili starożytną anomalię

Dzięki badaniu naukowcy byli w stanie potwierdzić istnienie "lewantyńskiej anomalii geomagnetycznej epoki żelaza". Tak nazywany jest okres, w którym ziemskie pole magnetyczne było niezwykle silne wokół współczesnego Iraku. Trwał on w przedziale od 1050 r. p.n.e. do 550 r. p.n.e.. Do dziś nie wiadomo, co  wywołało to zjawisko. Dowody anomalii odkryto w odległych od Bliskiego Wschodu obszarach jak Chiny, Bułgaria i Azory, ale dane z samego obszaru Mezopotamii były skąpe.

Zespół odkrył również, że w pięciu próbkach pobranych z cegieł powstałych za panowania Nabuchodonozora II (604-562 p.n.e.) istnieją ślady sugerujące intensywne zmiany pola magnetycznego Ziemi, które zachodziły w bardzo krótkim czasie.

- Dobrze datowane pozostałości archeologiczne bogatych kultur Mezopotamii, zwłaszcza cegły z wyrytymi imionami konkretnych królów, dają bezprecedensową możliwość badania zmian w natężeniu pola w wysokiej rozdzielczości czasowej, śledząc zmiany, które zaszły w ciągu kilkudziesięciu lat lub nawet krócej -  mówi Lisa Tauxe z Scripps Institution of Oceanography w USA.

Czym jest pole magnetyczne Ziemi?

Pole magnetyczne Ziemi to przestrzeń okalająca naszą planetę, w której zachodzi oddziaływanie na ładunki elektryczne. W ten sposób wytwarza się naturalna bariera, chroniąca glob przed szkodliwymi dla organizmów żywych promieniowaniem kosmicznym i wiatrem słonecznym. Pole magnetyczne wywoływane jest przez ruch stopionych mas żelaza znajdujących się w jądrze planety.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS).

EurekAlert!/PNAS/bm