Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 05.12.2018

"Fastfoodowe relacje". Czy przyjaźń da się kupić?

- Zwolnienie z więzi, zobowiązań, reguł, szybkie przyjaźnie i przelotne znajomości - to znamiona XXI wieku w relacjach międzyludzkich - tłumaczy w Czwórce psycholog prof. Piotr Szarota.
Posłuchaj
  • Czym jest przyjaźń i jak o nią skutecznie dbać? Rozmowa z prof. Piotrem Szarotą (Strefa Prywatna/Czwórka)
Czytaj także

Rozstanie 1200.jpg
Przyjaźń po rozstaniu jest możliwa?

Jak podkreślał gość Czwórki, nie ma dziś "jednej dobrej definicji przyjaźni". - Kiedyś określanie, kto jest przyjacielem, było prostsze. Mówiło się, że łączy nas po prostu coś innego niż więzy rodzinne, były także przyjaźnie w ramach rodziny, np. z żoną bądź mężem - tłumaczył gość Czwórki. - Dziś charakterystyczna jest mała trwałość relacji. Jeśli dana znajomość przestaje nas w pełni satysfakcjonować i cieszyć, natychmiast szukamy następnej. To takie "fastfoodowe konsumowanie relacji", wciąż mamy apetyt na coś nowego - tłumaczył.   

Przyjaźń mocno nas angażuje, a przyjaciele wymagają inwestycji, zwłaszcza emocjonalnych. Musimy z nimi wpsółprzeżywać, do pewnego stopnia tak działa także psychoterapia prof. Piotr Szarota

Jakim przeobrażeniom uległy nasze relacje z bliskimi nam ludźmi na przestrzeni ostatnich lat? Czy przyjaźń za pieniądze jest jeszcze przyjaźnią i jak bardzo potrzebna jest przyjaźń w związku? Czy relacje z awatarem albo "przyjaźnie" w serwisach społecznościowych z ludźmi, których nigdy nie spotkaliśmy, zaspakajają nasze potrzeby? Czym jest Efekt Tamagotchi i co wspólnego ma z nim Tom Hanks? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: Strefa prywatna

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: prof. Piotr Szarota (Instytut Psychologii PAN, autor książki "Od Facebooka do post-przyjaźni. Współczesne przeobrażenia bliskich relacji")

Data emisji: 4.12.2018

Godzina emisji: 20.07

kd