Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 26.03.2018

Moda Polska. Marka, która odbudowywała polską kobietę

Szarą rzeczywistość PRL-owskich ulic odmieniała Moda Polska - państwowa firma odzieżowa, która ubierała Polki z odwagą, dbałością o detale i w zgodzie z aktualnymi trendami. Ewa Rzechorzek w swojej książce "Moda Polska. Warszawa" opisuje fenomen tej firmy i związanych z nią ludzi.

Za sukces Mody Polskiej, założonej w 1958 roku, odpowiedzialna była Jadwiga Grabowska, charyzmatyczna kierowniczka artystyczna nazywana "ministrą mody". - Nie była ona założycielką firmy, źródeł szukać należy wśród polityków. Ale prawdą jest, że na wiele lat przed powstaniem Mody Polskiej ten pomysł był już w jej głowie. Już w 1946 roku Grabowska założyła, że będzie ubierać i edukować Polki - mówi Ewa Rzechorzek, autorka książki.

Potrzeby były ogromne, bo przez wojenne i powojenne lata nie było możliwości, by skupiać się na swoim wyglądzie i pielęgnowaniu kobiecości. Cel sformułowany przez Jadwigę Grabowską brzmiał więc konkretnie: odbudowa polskiej kobiety. - Ona często porównywała Polkę do Galatei z mitologii, mówiła: "urodziłaś się w wieku dojrzałym i nadal nic nie wiesz - nie masz pojęcia, jak masz się ubierać i zachowywać" - wyjaśnia Rzechorzek.

Czym były samodziały, które ratowały Modę Polską? Jak wyglądały pierwsze kolekcje tej marki? W jaki sposób odzież segmentowa odpowiadała na potrzeby tamtych lat i czy sprawdziłaby się dzisiaj? Posłuchajcie audycji.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Ewa Rzechorzek (autorka książki "Moda Polska. Warszawa")

Data emisji: 26.03.2018

Godzina emisji: 10.15

mg