Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 10.10.2014

Zmiany w prawie konsumenckim: kto na nich zyska?

Już 25 grudnia tego roku wejdzie w życie znowelizowane prawo konsumenckie, które ma zwiększyć ochronę klientów i pomóc im w dochodzeniu swoich roszczeń. Organizacje konsumenckie zainicjowały na ten temat kampanię informacyjną, skierowaną również do przedsiębiorców. Debatę publiczną prowadzi też Europejskie Centrum Konsumenckie.
Zakupy on-lineZakupy on-lineGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O zmianach w prawie konsumenckim mówiła w radiowej Jedynce, w audycji Poranne rozmaitości, Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego /Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Zdaniem Katarzyny Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego,  na zmianie przepisów skorzystają wszyscy.

- Założenie zmian w prawie jest takie, że skorzystają na tym i konsumenci, i przedsiębiorcy. Co prawda ci ostatni trochę narzekają, że zmiany obciążą ich, ponieważ zostało wprowadzonych bardzo dużo obowiązków, chociażby informacyjnych. Natomiast wszystkie te dodatkowe obowiązki przedsiębiorców są dodane po to, aby ułatwić życie i im, i konsumentom. Klienci będą bowiem bezpieczniej czuli się na rynku e-commerce, będą częściej kupować, nie tylko w Polsce, ale i za granicą. To też wpłynie na funkcjonowanie sklepów, których popularność może wzrosnąć – mówi Słupek.

Pojęcie wady istotnej towaru

Przedsiębiorcy wskazują uwagę na ryzyko, że konsumenci będą nadużywać tego nowego prawa, również ze względu na zmianę dotyczącą reklamacji.

- Teraz już nie będziemy mieć trybu niezgodności towaru z umową, ale będziemy mieć rękojmię. Już pierwsza prośba konsumenta może sprowadzać się do żądania zwrotu pieniędzy i odstąpienia od umowy. Może się to wydawać ryzykowne z punktu widzenia przedsiębiorców. Tak naprawdę jednak nowe prawo stawia konsumenta w lepszej pozycji niż do tej pory, ale nie jest tak, że klienci mają pełną dowolność. Konsument może żądać odstąpienia od umowy tylko w momencie, kiedy wada produktu jest istotna. Takie zastrzeżenie jest wprowadzone w ustawie – wyjaśnia ekspertka.

Z wadą istotną mamy do czynienia wówczas, gdy realnie wpływa na możliwości korzystania z produktu.

Najważniejsze zmiany

Ekspertka podkreśla, że najważniejsze zmiany w znowelizowanym prawie konsumenckim dotyczą handlu on-line.

- Jeżeli kupujemy sobie produkt czy usługę przez Internet, to przede wszystkim zyskamy dużo lepsze prawo do informacji. Kiedy decydujemy się na zakup produktu, a więc jesteśmy na stronie danego sklepu i chcemy kliknąć w przycisk „włóż do koszyka”, „zamów”, „zapłać”, to już w tym momencie musimy być poinformowani o pełnej cenie zamówienia, która zawiera wszystkie składniki, z kosztem przesyłki czy np. dodatkowym ubezpieczeniem włącznie. Zmieni się również termin odstąpienia od umowy. Zamiast 10 dni, będziemy mieli 14. Jeżeli przedsiębiorca nas o tym nie poinformuje, to ten termin wydłuża się do roku – mówi Słupek.

Nowe prawo precyzuje też m.in. to, kto ponosi koszty przesyłki, konsument czy przedsiębiorca.

Elżbieta Szczerbak, awi