Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 26.10.2014

Dyskonty: Po roku sztuczek marketingowych powrót do starej metody: ceny w dół

Jak wynika z monitoringu Koszyk cen, po raz pierwszy od końca 2013 roku, dyskonty znowu stawiają mocny akcent na niskie ceny. Dzięki promocjom na schab i sezonowym obniżkom cen cytryn udało im się przebić pułapy cenowe, które ostatnio notowaliśmy w tych sieciach w końcówce 2013 r.
Dyskonty znowu stawiają mocny akcent na niskie ceny.Dyskonty znowu stawiają mocny akcent na niskie ceny.Glow Images/East News

Przez cały 2014 rok sieci dyskontowe prezentowały cały arsenał środków, które miały ściągnąć klientów do sklepów: loterie, wielopaki, 2za1 czy akcje tematyczne. Teraz wracają do sprawdzonej metody: obniżek cen. Główni rywale Biedronka i Lidl postawili na obniżkę cen tego samego asortymentu i to dokładnie o taką samą kwotę.

W Biedronce w październiku za 50 produktów trzeba zapłacić 254,03 zł względem 269,63 zł miesiąc temu. Obniżka o 15 zł przy zakupie 50 produktów z Koszyka to wynik promocji na płatki Nestle, jaja, matjasy w oleju, ale głównie schab w plastrach, który normalnie sprzedawany jest po 21,92 zł. Obecnie kosztuje on 13,75 zł, czyli o 8 zł taniej. Tańsze o 6 zł/kg były także cytryny, które o tyle samo potaniały także w innych sieciach. W tym czasie podrożała zaś papryka, pomidory i ziemniaki. W Biedronce podobne ceny (poniżej 260 zł) ostatni raz obowiązywały ponad rok temu, we wrześniu 2013.

Lidl w październiku zaproponował zakup 50 podstawowych produktów z Koszyka cenie 256,5 zł względem 261,50-261,76 zł we wrześniu. Obniżka o 5 zł to wynik cen promocyjnych na schab w plastrach z ceny standardowej 21,92 zł/kg do 13,86 zł/kg, czyli o 8 zł mniej. Tańsze o 3 zł/kg były też cytryny. Wyższe ceny zaś obowiązywały na banany, jabłka i pomidory. Ostatnio zakupy za mniej niż 260 zł za 50 badanych produktów można było zrobić w Lidlu pod koniec 2013 roku.

Sieć Aldi proponuje obecnie zakupy w cenie 269 zł względem 272 zł we wrześniu. W Aldi w ciągu miesiąca o 6 zł za kg potaniały cytryny, a podrożały pomidory. Reszta cen pozostaje niezmienna od dłuższego czasu, choć asortyment produktów markowych w sieci Aldi rośnie z każdym miesiącem.

W sieci Netto za 50 produktów płacimy obecnie 272 zł względem 274 zł we wrześniu. W sklepach z szyldem Netto o 5 zł za kg potaniały cytryny, podrożały zaś pomarańcze i banany. W Netto ceny od marca ustabilizowały się na poziomie ok. 270 zł za 50 produktów z Koszyka.

Sieć Dyskont Czerwona Torebka, która promuje się hasłem "najtaniej w mieście" zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie od 295,2 w trzech badanych miastach: na Górnym Śląsku, w Trójmieście i Bydgoszczy. We wrześniu ceny w Dyskoncie Czerwona Torebka wahały się od 303,43 zł do 304,43 zł. Obecnie obowiązywała promocyjna cena na herbatę Lipton i mydło Dove. O 6 zł za kg potaniały też cytryny. Droższe były natomiast pomidory i papryka.

Monitoring przeprowadzono w weekend 17-19 października 2014 roku.

/