Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 13.11.2015

Dobre perspektywy dla branży mięsnej w 2016 roku. Wychodzimy z dołka

Kończący się już rok 2015 był dla polskiej branży mięsnej trudny , ale nie najgorszy – ocenia Agnieszka Różańska, dyrektor ds. projektów międzynarodowych UPEMI, czyli Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Posłuchaj
  • O perspektywach dla branży mięsnej mówiła w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki: Agnieszka Różańska, dyrektor ds. projektów międzynarodowych UPEMI (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Po zapaści, jaka dotknęła branżę mięsną w 2014 r., spowodowanej afrykańskim pomorem świń i w związku z tym wstrzymaniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego na bardzo wiele rynków, a także zaprzestaniem eksportu do Rosji, po wprowadzeniu przez ten kraj embarga na unijną żywność, branża mięsna powoli staje na nogi.

Agnieszka Różańska podkreśla, że branża musiała znacząco zmienić swoje strategie działania, intensywniej się promować i szukać nowych rynków zbytu, ale są pozytywne efekty tych działań. Bardzo wzrósł eksport polskiego mięsa na rynki krajów unijnych. Są to wzrosty kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe. I tak eksport wieprzowiny do Włoch wzrósł o 26 procent, do Niemiec o 16 procent, do Wielkiej Brytanii o ponad 80 procent.

Niestety w dalszym ciągu są zamknięte dla polskiej wieprzowiny takie duże rynki jak chiński czy południowokoreański. Eksport mięsa wieprzowego z Polski na tzw. rynki trzecie spadł o ponad 40 procent. Mimo to szacuje się, że eksport wieprzowiny może w całym 2015 r. wzrosnąć do ok. 640 tys. ton z 625 tys. ton w roku ubiegłym.

Strategie promocyjne

Nie zaniedbując rynków państw unijnych, które są dla Polski zdecydowanie najważniejsze, staramy się poprawić nasz eksport do innych państwa świata i tam zwiększamy swoje wysiłki promocyjne – zaznacza Agnieszka Różańska. UPEMI w swojej strategii promocyjnej ma zaplanowane w 2016 r. wyjazdy na do Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych czy Nowej Zelandii, Singapuru i RPA. Przede wszystkim są to imprezy targowe , ale nie tylko. Planowane są spotkania z importerami i dystrybutorami polskiego mięsa i przetworów w tamtych krajach.

Bardzo obiecująco rozwija się eksport wieprzowiny do Stanów Zjednoczonych, Polska jest już trzecim eksporterem wieprzowiny na rynek amerykański. W tym roku wysłano tam już ponad 9 tys. ton tego mięsa, dobrze rozwija się także nasz eksport do Wietnamu, który nie zamknął swojego rynku dla polskiej wieprzowiny.

Spore nadziej eksportowe wiążą nasi producenci z rynkiem nowozelandzkim. W roku ubiegłym Unia Europejska podpisała porozumienie na eksport mięsa wieprzowego do Nowej Zelandii i UPEMI wraz przedstawicielami producentów wybiera się tam na targi.

Pierwsza przyszłoroczna impreza targowa to targi Food Asia w Singapurze, które odbędą się w kwietniu 2016 r.

Elżbieta Mamos