Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 23.02.2018

Jak zdobyć chiński rynek? PAIiH otworzy biuro w Chengdu

Za dwa-trzy miesiące Polska Agencja Inwestycji i Handlu otworzy biuro w Chengdu. Agencja planuje też uruchomienie przedstawicielstwa w Hongkongu – powiedział szef biura PAIH w Szanghaju Andrzej Juchniewicz. Dodał, że zainteresowanie polskich firm tamtejszym rynkiem dynamicznie rośnie.

Jak podkreślił Juchniewicz, Chengdu to "niezwykle perspektywiczny" rynek Chin Zachodnich. "Jest to właściwie jedyne miejsce w Chinach, gdzie większość mieszkańców kojarzy Polskę, m.in. ze względu na połączenie kolejowe Łódź-Chengdu" – dodał.

Jak podkreślił, daje to możliwość bezpośredniego wejścia polskich produktów, marek przez Chiny Zachodnie do innych rejonów Azji.

Rośnie zainteresowanie chińskim rynkiem ze strony polskich firm

"Zainteresowanie polskich przedsiębiorców sprzedażą produktów do Chin jest duże"  powiedział Juchniewicz. Wskazał, że kwartalnie ZBH w Szanghaju odpowiada na ok. 150-200 zapytań ws. rynku chińskiego dotyczących np. certyfikacji, kanałów sprzedaży, targów.

"Dotąd skupialiśmy się głównie na promocji Polski jako miejsca lokowania inwestycji chińskich czy azjatyckich, teraz coraz większe znaczenie ma pobudzanie działalności eksportowej polskich przedsiębiorców"  powiedział.

Żywność i kosmetyki

Szef biura PAIH w Szanghaju zaznaczył, że dużą skalę sprzedaży notuje w Chinach polska żywność, ale "ogromny potencjał" mają też nasze kosmetyki. "60-70 proc. zapytań kierowanych obecnie do mojego biura dotyczy sektora żywności. Szanse na chińskim rynku mają też polskie słodycze, mleko czy mięso" - wskazał. Dodał, że polską wizytówką w Chinach może się też stać sektor farmaceutyczny czy biomedyczny. "Duże pole do współpracy widzę też dla polskich spółek technologicznych  w obszarze cloud computing czy ITC"  wyliczył. Z kolei już teraz rynek podbijają rodzimi bursztynnicy.

Szansa za zmianę niekorzystnego bilansu handlowego

Jak podkreślił Juchniewicz, jeśli dany przedsiębiorca rzeczywiście myśli o wejściu do Chin, jeszcze przed wysłaniem pierwszego kontenera produktów powinien zarejestrować tam swoją markę. "To jest podstawa jakichkolwiek dalszych rozmów dotyczących tego rynku" – wyjaśnił.

W ocenie Juchniewicza jest szansa, by zmienić niekorzystny bilans obrotów handlowych między Polską a Chinami. Według GUS w pierwszej połowie 2017 r. eksport z Polski do Chin wyniósł ok. 1 mld 61 mln dol., zaś import z Chin do Polski – ok. 12 mld 341 mln dol.

PAP, ak, NRG