Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 11.10.2011

Bariery w sieci zlikwidowane, a prawa konsumentów gwarantowane

Zakupy w internecie będą łatwiejsze - tak mówi Komisja Europejska i przedstawia projekt przepisów w tej sprawie.
zdjęcie ilustracyjnezdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Zakupy w internecie będą łatwiejsze, bariery w sieci zlikwidowane, a prawa konsumentów gwarantowane - tak mówi Komisja Europejska i przedstawia projekt przepisów w tej sprawie.
Czytaj także

Chodzi o tak zwany "niebieski przycisk” - unijny system określający wspólne warunki sprzedaży i kupna, co jest jednym z priorytetów polskiego przewodnictwa.


Jeśli na przykład Polak będzie chciał kupić pralkę w niemieckim sklepie internetowym albo Belg zainteresuje się sprzętem elektronicznym w czeskim sklepie i wybierze niebieski przycisk na stronie, potwierdzi tym samym, że transakcję przeprowadza według prawa unijnego, a nie krajowych przepisów. Rozwieje to wątpliwości co do warunków ewentualnej reklamacji, wymiany towaru, czy zwrotu pieniędzy, bo będą one ujednolicone.


Komisja Europejska argumentuje, że różne przepisy obecnie obowiązujące w krajach członkowskich powodują, że klienci niechętnie kupują w internecie, a bywa, że i same firmy wycofują się z transakcji bojąc się komplikacji prawnych. 27 różnych uregulowań utrudnia więc zakupy w sieci i powoduje bariery na jednolitym rynku wewnętrznym. Bruksela przekonuje, że wprowadzenie unijnego systemu pozwoli zlikwidować przeszkody i przyczyni się do pobudzenia wzrostu gospodarczego.

Komisarz odpowiedzialna za sprawiedliwość Viviane Reding podkreśliła, że 27 różnych uregulowań obowiązujących obecnie w unijnych krajach i obawy związane z komplikacjami prawnymi utrudniają zakupy w sieci.

- W rezultacie tylko 7 procent konsumentów robi zakupy w zagranicznych sklepach internetowych w Unii Europejskiej i tylko jedna firma na dziesięć decyduje się na sprzedaż zagraniczną w sieci. To wyjątkowe marnowanie możliwości. Utrudnienia w transgranicznym handlu powodują, że przedsiębiorcy tracą co najmniej 26 miliardów euro. - wylicza Viviane Reding.

Teraz propozycjami Komisji zajmą się unijne rządy i Europarlament. Wątpliwości już wyraziła europejska organizacja konsumencka, która stwierdziła, że takie eksperymentalne rozwiązania zwiększą niepewność klientów.

IAR,ab