Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Filip Ciszewski 16.11.2014

Rosyjskie samoloty wojskowe zagrażają cywilnym lotom nad Europą

Sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg ostrzega w rozmowie z "The Telegraph", że samoloty rosyjskiej armii ignorują procedury bezpieczeństwa, chroniące przed zderzeniami w powietrzu.
Ił-20Ił-20flickr/ Dmitry Terekhov/CC 2.0

Jens Stoltenberg podkreśla raptownie rosnącą liczbę incydentów w powietrzu. W tym roku NATO doliczyło się ich już stu, podczas gdy w zeszłym tylko 30. Rosyjskie samoloty szpiegowskie i bombowce dalekiego zasięgu przeważnie trzymają się poza przestrzenią powietrzną NATO i są przechwytywane przez wojskowe radary i patrole powietrzne. Nadal stanowią jednak poważne zagrożenie dla ruchu pasażerskiego.

Rosjanie nie włączają transponderów, pozwalających samolotom "zobaczyć się" w powietrzu, co na ruchliwym niebie nad Europą jest wysoce ryzykowne, powiedział Jens Stoltenberg "Telegraphowi". Dodatkowo nie zgłaszają planów lotu i nie kontaktują się z cywilną kontrolą lotów.

Sekretarz generalny NATO przywołał przykład Boeinga linii SAS, który w marcu, po starcie z Kopenhagi musiał wykonać unik, by nie zderzyć się w powietrzu z rosyjskim samolotem szpiegowskim lecącym w odległości niespełna 100 metrów.

Brytyjska prasa donosi o narastającej konfrontacji między Rosją a Zachodem i podaje przykłady testowania przez Moskwę gotowości obronnej NATO i podaje katalog incydentów mogących doprowadzić do konfrontacji zbrojnej: manewry symulujące desant na duńskim Bornholmie, porwanie estońskiego oficera służby bezpieczeństwa, niskie loty rosyjskich myśliwców na kanadyjską fregatą, przechwycenie przez rosyjskie myśliwce szwedzkiego samolotu pasażerskiego w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, czy zatrzymanie litewskiego statku na wodach międzynarodowych.

IAR, The Telegraph, fc