Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Jakub Szczypa 03.07.2017

Zakupy w sieci. Jak zachować bezpieczeństwo?

Nieotrzymanie towaru, za który się już zapłaciło, kradzież numeru karty kredytowej, udostępnianie danych osobistych, spam, cookie, programy wywiadowcze - to główne niebezpieczeństwa zakupów w sieci. Jak się przed nimi ustrzec?

komputer dziewczyna smutek2 1200.jpg
Facebook, Instagram, Twitter sprawią, że będziesz... samotny?

Każdy konsument na własną rękę może zweryfikować, czy sklep, w którym chce dokonać zakupów, jest wiarygodny. - Jeśli dany sprzedawca prowadzi działalność gospodarczą, są w sieci jawne rejestry, w których można go wyszukać. Jeśli jednak kupujemy towar od osoby fizycznej, zdani jesteśmy na opinie na forach, czy systemy oceniania w serwisach zakupowych - mówił Albert Pielak z Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak podkreślał gość Czwórki - prawo stoi jednak po stronie konsumentów. A gdy dostaniemy towar, który nam nie odpowiada, mamy m.in. prawo natychmiast odstąpić od umowy. - To jedna z dróg. Musimy to zrobić w terminie 14 dni, wysyłając na przykład maila bądź list do sprzedawcy. Decyzji tej nie trzeba uzasadniać - mówił ekspert.

W jakich jeszcze przypadkach możemy zwracać towary do sklepów internetowych? Czy istnieją dane osobowe, których nie mamy obowiązku podawać, ponieważ system prawny chroni je w sposób szczególny? Co zrobić, gdy zniszczymy opakowanie towaru, który chcemy zwrócić? I kto - sprzedający, czy kupujący - pokrywa koszty zwrotu? Zapraszamy do wysłuchania nagrania rozmowy ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: Dajesz radę

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Materiał przygotował: Konrad Siwik

Gość: Albert Pielak (Akademicka Poradnia Prawna Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 4.07.2017

Godzina emisji: 14.10

kd/jsz