Zakaz wjazdu najbardziej trujących samochodów do centrów miast? Ministerstwo deklaruje szybkie zmiany w przepisach. Zakaz wjazdu miałby nie obejmować pojazdów zasilanych gazem zmiennym, elektrycznych i wodorowych.
03:35 PR3_MPLS 2021_03_30-15-39-20_zrównoważony_transport.mp3 Strefy czystego transportu. W których miastach? (Zapraszamy do Trójki)
Nowy nabór w programie "Stop smog". Sprawdź szczegóły
Walka z zanieczyszczeniami
– Ruch pojazdów spalinowych odpowiada za nawet sześćdziesiąt procent zanieczyszczeń. Emisja pochodząca z transportu to problem dotyczący głównie dużych miast. Wprowadzenie stref czystego transportu może znacząco wpłynąć na poprawę jakości powietrza w miejscach zamieszkiwanych przez ponad sto tysięcy osób. Szczegóły będą ustalały samorządy – wyjaśniał Aleksander Brzózka, rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska. – Przepisy mają na celu oddanie decyzji w ręce samorządów. Ustawa określi jedynie podstawowe wyłączenia od zakazu dotyczącego w głównej mierze służb porządkowych. Odgórnie zwolnione z niego będą również pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by gmina dopuściła do jazdy także samochody napędzane gazem LPG czy hybrydowe – dodał.
Zakaz wjazdu DIESLEM do centrum? Od kiedy? A co z benzyną??!! / Moto Doradzca
Czy strefy wystarczą?
– Nie uważam, żeby eliminowanie samochodów, które przecież spełniają coraz bardziej wyśrubowane normy, wpłynęło znacząco na poprawę jakości powietrza w miastach. Bardziej upatrywałbym konieczności odejścia od palenia węglem – skomentował Piotr Jakubiak ze Stowarzyszenia "Prawo na Drodze".
– Strefy czystego transportu to jedna z możliwości, które możemy wprowadzić, by poprawić jakość powietrza. Uważam to za rozwiązanie kluczowe na start i mocny sygnał dla posiadaczy samochodów, by w momencie podejmowania decyzji o zmianie pojazdu myśleli o zakupie takiego modelu, który będzie spełniał odpowiednie normy – uściślił Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego.
Jak zapowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska, nowe przepisy mają wejść w życie najpóźniej we wrześniu. Od tego momentu miasta będą miały osiemnaście miesięcy na utworzenie odpowiednich stref. Wiadomo, że w pierwszej kolejności będą to Warszawa, Kraków, Katowice i Wrocław. Co ważne, posiadacze starszych samochodów nie zostaną zupełnie wykluczeni z możliwości wjazdu do ścisłego centrum. Obowiązywać ich będzie jednak opłata. Ministerstwo wyznaczyło jej górną granicę na 2,5 zł za godzinę.
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Witold Lazar
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 30.03.2021
Godzina emisji: 15.39
zch