Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Gabriela Skonieczna 16.11.2021

Szkoła pełna stresu. Jak wygrać z nim w czasie pandemii?

– Ten stres zalega szczególnie u młodych osób, u nas dorosłych też, ale my sobie trochę lepiej radzimy, bo mamy więcej doświadczeń życiowych. Natomiast, jeżeli chodzi o dzieci i młodzież, to prawie 40 procent z nich mówi o tym, że są zmęczone, że bardzo często coś je boli. Mają objawy psychosomatyczne, które pokazują, co się dzieje w ich życiu emocjonalnym. My dorośli powinniśmy uczyć młodych, jak sobie z tym radzić – podkreśla psycholog Mirosława Bochner.

uczeń psycholog szkolny pedagog rozmowa 1200 VH-studio.jpg
"Próbują się dogadać, ale nie potrafią". Uczniowie po powrocie do szkoły nie radzą sobie z emocjami

Jak zwraca uwagę rozmówczyni Mateusza Drozdy, choć właściwy odpoczynek jest oczywiście ważny, to jednak sam sen nie jest w stanie niwelować problemów wynikających z długotrwałego stresu. Tu konieczne jest odreagowanie. – Fajnie byłoby, gdybyśmy wyszli na świeże powietrze, poruszali się trochę, zmęczyli ciało – wyjaśnia. Chodzi zwłaszcza o ruch aerobowy, w którym się pocimy, dzięki czemu toksyny związane ze stresem zostaną wydalone z potem. – A będziemy mogli sobie odpocząć i się wyspać – dodaje Mirosława Bochner. 

Posłuchaj
07:37 _PR3_AAC 2021_11_16-14-30-06 psycholog nastolatki.mp3 Szkoła i codzienność pełna stresu. Jak wspierać dzieci i nastolatki? (Trójka do trzeciej)

 

Oczywiście nastolatkowie nie zawsze podchodzą entuzjastyczne do spędzania czasu na dworze, często woleliby siedzieć np. przed komputerem. W ocenie gościa "Trójki do trzeciej" trudne, ale niezwykle istotne jest jednak pokazanie dzieciom i nastolatkom hierarchii, tego, że najpierw obowiązki, a potem przyjemność, a jednym z obowiązków jest dbanie o nasze zdrowie.  

Jaka przyszłość?

Kluczem do dobrego funkcjonowania jest dziś uczenie się różnych umiejętności. – Umiejętności radzenia sobie z niewygodą, trudnością, umiejętności posługiwania się językami obcymi, umiejętności posługiwania się komputerem. Niekoniecznie uczymy pod konkretne zawody – zaznacza rozmówczyni Trójki. W jej ocenie niezwykle ważne są także umiejętności miękkie, czyli takie kompetencje, dzięki którym m.in. potrafię słuchać tego, co ktoś inny ma do powiedzenia, i skupić się na tym. 


Dziecko_depresja_szkoła_shutterstock_1200.jpg
Dziecięce poczucie własnej wartości. Jak je zbudować?

Jak podkreśla Mirosława Bochner, kluczowa w zmiennych w związku z pandemią czasach jest rola dorosłych, zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Jej zdaniem obecni uczniowie znajdują się w sytuacji dużo trudniejszej niż wcześniejsze pokolenia. – Oni są przemęczeni, mówi się o wypaleniu uczniowskim. Jeśli patrzy się na intelekt, to są bardzo bystrzy, ale jeśli się patrzy na emocje, to w młodych ludziach jest duża wrażliwość, drażliwość emocjonalna – przyznaje.

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Gość: Mirosława Bochner (psycholog, Uniwersytet SWPS)
Data emisji: 16.11.2021
Godzina emisji: 14.30

gs