Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 25.05.2021

Poczucie satysfakcji zamiast nagród. Jak to działa?

Nauka konwencjonalna jest praktykowana od pokoleń, w związku z czym jej metody są dobrze znane. Niektórzy jednak dostrzegają w tej edukacji niedoskonałości, jak np. traktowanie wszystkich dzieci w ten sam sposób lub stwarzanie niewystarczającej przestrzeni do poznawania świata. Efektem tego jest poszukiwanie nowych narzędzi, które mogą wspomóc rozwój osób młodszych. Z tego powodu coraz większą popularność zdobywa idea szkoły Montessori, o której w Strefie Rodzica opowiedziała Magdalena Szcześniewska, trenerka wspominanej metody uczenia i wychowania.

- Pedagogika Montessori pokazuje zupełnie inny punkt widzenia. Pokazuje dziecko, jako przyszłego dorosłego, który tak naprawdę ma swój indywidualny czas na to, aby móc rozwijać swoje kompetencje – zaznaczyła Magdalena Szcześniewska. Celem tej szkoły jest nauczenie najmłodszych samodzielności oraz radzenia sobie w adekwatnych do ich wieku sytuacjach konfliktowych. Nauka ta stawia na pielęgnowanie u dzieci ciekawości świata i umożliwianie im rozwijania swoich zainteresowań. Dużą rolę w tej edukacji odgrywa także zaufanie do dziecka oraz podążanie za nim, a także dawanie przestrzeni do samorozwoju. Dlatego też dotyczy ona nie tylko dzieci, ale również ich rodziców. 

Posłuchaj
51:14 20.05. Strefa montessori.mp3 Jak rezygnacja z systemu nagród i kar wpłynie na wychowanie i naukę dziecka? (Strefa rodzica/Polskie Radio Dzieciom)_20.05.2021.

 

Jedną z koncepcji Montessori jest brak przyznawania nagród i kar. Nie są one konieczne, ponieważ szkoła ta stara się pokazać, że od motywacji zewnętrznej, czyli robienia czegoś dla osiągnięcia celu, ważniejsze jest to, aby prowadzić działania dla własnej satysfakcji i radości. Tak więc w nauce tej nie znajdziemy nagród w formie naklejek, a pochwały słowne zastępowane są często np. pytaniami o to, jak dziecku podoba się jego własna praca. Dodatkowo, obecność współzawodnictwa zastępowana jest ideą współpracy oraz podejmowania wspólnych decyzji. Dzięki temu, że grupy liczą uczniów w różnym wieku, dzieci starsze uczą się pomocy osobom młodszym, które z kolei mogą czerpać od nich wzorce. W przypadku konfliktów między dziećmi, uwagę zwraca się na to, by mogły one porozmawiać ze sobą w obecności nauczyciela, a następnie razem znaleźć wyjście z danej sytuacji.

Chociaż trenerów metody Montessori jest wciąż mało, nauki te można wcielać także w środowisku domowym. Przykładem może być umożliwienie dziecku zrobienia własnej kanapki i danie mu szansy na dokonanie wyboru lub pozwolenie na posprzątanie po posiłku. Pokaże im to m.in., że każda czynność ponosi za sobą konsekwencje. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Joanna Ficińska
Gość:  Magdalena Szcześniewska
Data emisji: 20.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych