Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 11.12.2013

"Fair trade" po polsku. Jako kosument zagłosuj za lepszym światem!

Świadomy konsument jest dobrze poinformowany, uważny i ostrożny. Oceniając towar bierze pod uwagę nie tylko jego wygląd i cenę, ale uwzględnienia także czynniki społeczne i kulturowe panujące w kraju, w którym dana rzecz została wyprodukowana. Jak blisko nam, Polakom, do tego modelu?
Z badań wynika, że coraz większą wartość stanowi dla nas autentyczność marek produktów i ich historii. Ale ciągle dużo pracy jeszcze przed nami.Z badań wynika, że coraz większą wartość stanowi dla nas autentyczność marek produktów i ich historii. Ale ciągle dużo pracy jeszcze przed nami. Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Na czym polega świadoma konsumpcja? Odpowiadają eksperci (Czwórka/4 do 4)
  • Propagatorki zrównoważonej konsumpcji zachęcają do świadomego kupowania (Czwórka/4 do 4)
Czytaj także

- Polski konsument w dalszym ciągu bardzo przywiązuje wagę do ceny. A wiadomo, że rzeczy produkowane bez uwzględnienia kosztów środowiskowych i społecznych są tańsze - mówi Patrycja Romaniuk, propagatorka zrównoważonej konsumpcji. - Druga sprawa to dostępność towarów "fair trade". W tej kwestii nadal mamy sporo do zrobienia. W supermarketach raczej ich nie dostaniemy, ale jeśli odrobinę się wysilimy, znajdziemy wszystko w internecie.

Radzimy jak mądrze kupować żywność >>>

Z definicji "sprawiedliwy handel" to partnerstwo w handlu, opierające się na dialogu, przejrzystości oraz szacunku, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym. Przyczynia się do zrównoważonego rozwoju krajów Globalnego Południa przez oferowanie lepszych warunków handlowych rolnikom, utrzymującym się z uprawy kawy, herbaty, kakao i innych produktów rolnych, które potem trafiają na zachodnie rynki.

Święta nie zrujnują portfela jeśli zaplanujesz je z głową >>>

W szale przedświątecznych zakupów często przestajemy zwracać uwagę na to, czy dany produkt wyprodukowany był w myśl zasady "fair trade". - Serdecznie polecam zakupy odpowiedzialne - radzi Magdalena Płonka z Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru. - Pamiętajmy, że wybierając daną rzecz, w pewnym sensie decydujemy o tym, jak będzie wyglądać świat. Zamiast czekać na globalne zmiany, rewolucję zacznijmy od własnego koszyka w supermarkecie.

(kul)