Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 15.08.2013

Carving - bo człowiek je oczami...

Żyjemy w czasach, w których równie ważny co smak jest także wygląd potraw. Nic więc dziwnego, że szefowie kuchni i restauratorzy prześcigają się w pomysłach, które mają oczarować klientów.
Pierwszym zmysłem, który otwiera człowieka na świat jest wzrok. Dlatego też w stwierdzeniu, że jemy oczami jest dużo prawdy.Pierwszym zmysłem, który otwiera człowieka na świat jest wzrok. Dlatego też w stwierdzeniu, że jemy oczami jest dużo prawdy.Glow Images/East News

- Jedną z naszych najpiękniejszych pralin jest serce różane. W środku znajduje się mus z płatków róży, a wszystko połączone jest z ciemną czekoladą - mówi Monika Tereszczak z pijalni czekolady "Wedel". - Klienci często też wybierają truflę z czarnej porzeczki. Jest ona koloru czerwonego, ma skorupkę, która trzaska pod wpływem gryzienia, a ze środka wylewa się porzeczkowy mus.

Pierwszym zmysłem, który otwiera człowieka na świat jest wzrok. To on określa estetykę i piękno potrawy. Dlatego też w stwierdzeniu, że jemy oczami jest bardzo dużo prawdy. Więdze tę wykorzystują mistrzowie kuchni z całego świata.

- Carving dotarł do nas z Tajlandii i w Polsce sprowadza się do sztuki zdobienia produktów, które możemy zjeść - wyjaśnia Wojciech Plewko, szef jednej z restauracji w Warszawie. - Mistrzowie fachu potrafią wykonać piękne kompozycje z rzeźbionych arbuzów czy melonów, a nawet z tak mało atrakcyjnych z wyglądu warzyw jak na przykład rzepa. Na indywidualne zamówienia jesteśmy w stanie stworzyć twarze, ludzie postaci, piękne łabędzie oraz monstrualne rzeźby sięgające nawet 3 metrów.

Zdaniem psychologów mechanizm odczuwania głody jest u człowieka bardzo złożony i nie do końca poznany. Udowodnione jednak jest to, że nasze łaknienie pobudzają zapach i widok jedzenia. Dlatego nie należy robić zakupów, kiedy jest się głodnym.

- W naszym kraju generalnie kupuje się i konsumuje za dużo jedzenia - twierdzi psychodietetyk Elżbieta Lange. - Marketingowcy w supermarketach dbają o to, żebyśmy ustawili się do kasy z wypchanym po brzegi koszykiem. Nie warto więc dorzucać do tego naszego pustego żołądka.

kul