Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 20.10.2013

Michał Miszkurka i fascynujący świat internetowych memów

Michał Miszkurka, grafik, designer i architekt, przygotował dla sieci salonów Empik specjalną kolekcję prac, które oglądać będzie można na przedmiotach codziennego użytku. Inspirowały go… internetowe memy.
Projekt Michała Miszkurki dla sieci EMPIKProjekt Michała Miszkurki dla sieci EMPIKmat. promocyjne

Wkrótce w salonach Empik pod wspólną nazwą Empik Art Unlimited pojawią się kolekcje gadżetów sygnowane przez znanych polskich artystów. Zaproszony do udziału w projekcie Michał Miszkurka, który na co dzień zajmuje się m.in. plakatem, skupił się na graficznym zilustrowaniu popularnych cytatów i internetowych memów, czyli zabawnych rysunków, przedstawiających w krzywym zwierciadle rzeczywistość. Przygotował specjalną kolekcję prac, które  oglądać będzie można na przedmiotach codziennego użytku. - Memy były podstawą całej kolekcji - mówi artysta w Czwórce. - Jednak reszta motywów to już mój research i pomysł.

Jak przyznaje Miszkurka świat szybko posuwa się naprzód. A memy równie szybko się dezaktualizują i przepadają w masie innych rzeczy, które pojawiają się w sieci. - Stary jeszcze nie jestem, ale moje pokolenie posługuje się troszkę innym językiem niż ci zupełnie młodzi ludzie - mówi artysta. - Musiałem więc trochę "nadgonić", poznać nowe określenia. Odkryłem wówczas fascynujący, wielopłaszczyznowy świat.

Najbardziej zadziwiły go internetowa nowomowa i słowa typu "słitfocia". - Wiedziałem, że coś takiego istnieje, ale i tak musiałem dokładnie poszukać w sieci, by znaleźć konkretne zdjęcie, odpowiadające kryteriom "słitfoci", by móc się na nim oprzeć, tworząc swoje prace - opowiada grafik.

Jego prace pojawią się w Empiku pod koniec października 2013. Artysta ma nadzieję, że do tego czasu żaden z wykorzystanych przez niego memów się nie zdezaktualizuje. Już dziś zresztą, dzięki wykorzystaniu rysunku na przedmiotach codziennego użytku, obrazki te nabierają nowych znaczeń.

- Taki był pomysł - mówi gość "Kontrkultury". - Chodziło mi z jednej strony o to, by odwołać się do już istniejących powiązań, a z drugiej, by dać ludziom inspirację.

Dlatego na przykład popularne w sieci sformułowanie "Jestem hardcorem" Miszkurka postanowił przedstawić w sposób zupełnie nowy. - Wiadomo było, że dosłowne pokazanie hardocre’u nie ma sensu, więc poszedłem w zupełnie innym kierunku - mówi grafik.

Artysta na warsztat wziął także m.in. "zakaz paczenia", "szlachta się bawi" i "ogarnij się". Ten ostatni zresztą jest jego ulubionym memem.

Nad projektem Empik Art Unlimited patronat objęła Radiowa Czwórka.

Logo
Logo projektu Empik Art Unlimited

 

(kd)