Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Klaudia Hatała 28.04.2020

Czy mózg jest zdolny do regeneracji w każdym wieku?

- Zdolności ludzkiego mózgu do regeneracji są zachowane do ostatnich dni naszego życia, więc nie jest tak, że w wieku starszym nic nie może się naszym mózgu zmienić. Pod wpływem określonego wysiłku może się nadal reorganizować.  Mózg zmienia się nieustannie - mówi dr Karolina Finc z UMK w Toruniu.  

Plastyczność mózgu 

Neuroplastyczność to podstawowa własność układu nerwowego, dzięki której możliwa jest nie tylko odbudowa funkcji, ale i naprawa zaburzeń rozwojowych, a przede wszystkim uczenie się i pamięć. Definiuje się ją jako trwałą zmianę własności neuronów zachodzącą pod wpływem doświadczenia. - Może być to zmiana pod wpływem uczenia się czy treningu np, muzycznego, ruchowego czy poznawczego - zaznacza dr Karolina Finc.

Gość audycji podkreśla, że mózg jest w stanie sam się odbudować w taki sposób, żeby zniwelować efekty uszkodzenia. - To się nazywa plastyczność kompensacyjna. Pewne obszary mózgu mogą przejąć funkcje innych uszkodzonych regionów i w ten sposób może zachodzić poprawa funkcjonowania poznawczego - dodaje ekspert. 

Dr Karolina Finc z Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która z kolei zajmuje się dynamiką i plastycznością sieci funkcjonalnych ludzkiego mózgu w czasie procesów poznawczych angażujących pamięć – czyli np. podczas uczenia. - Ważnym celem w moich badaniach z wykorzystaniem treningu pamięci roboczej jest poznanie tego, co tak naprawdę w mózgu stoi za tym, że ktoś uczy się szybciej a ktoś inny wolniej i jaka charakterystyka sieci za to odpowiada - wyjaśnia dr Finc. - Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli dostosować terapie i leki - dodaje. 

Wpływ gry komputerowej na funkcjonowanie mózgu 

Dr Natalia Kowalczyk - kierownik zespołu PlasticityTeam z Wydziału Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie, która zajmuje się wpływem gier komputerowych na funkcjonowanie mózgu. Do swoich badań zaprosiła dwie grupy osób: te, które miały doświadczenia z grami strategii czasu rzeczywistego i osoby, które nie miały żadnego kontaktu z grami tego typu. - To co mnie najbardziej interesowało to różnice w budowie mózgu pomiędzy tymi grupami - tłumaczy gość audycji.  


Dr Kowalczyk wróciła niedawno ze stażu w Brain Mapping Center na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, gdzie szkoliła swoje umiejętności w zakresie zaawansowanych analiz połączeń strukturalnych z mózgu. 

Jak zachować lepszą jakość życia intelektualnego?

Ekspert w Programie 1 Polskiego Radia zdradza, co zrobić aby jak najdłużej zachować jakość życia intelektualnego. - Zachęcamy starsze osoby do trenowania mózgu poprzez rozwiązywanie krzyżówek, sudoku - podkreśla. - Zachęca się również starsze osoby do zapisów na kursy tańca. (...) Interakcja z drugim człowiekiem i aktywność ruchowa jest dobra do stymulowania - dodaje dr Natalia Kowalczyk.

***

Audycja jest sponsorowana przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. 

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Goście: dr Karolina Finc (Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), dr Natalia Kowalczyk (kierownik zespołu PlasticityTeam z Wydziału Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie)

Data emisji: 28.04.2020 r. 

Godzina emisji: 19.08

ans