Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
testy dziennikarskie 2019 18.04.2019

Jak marki walczą z podrabianiem swoich produktów?

Okres przedświąteczny to przede wszystkim zakupy. W dyskontach, po bardzo okazyjnych cenach możemy kupić rzeczy, ktore są kojarzone z drogimi markami. To jest swojego rodzaju strategia marketingowa, przynosząca korzyści zarówno dla klienta, jak i dla firmy, chociaż ryzykowna dla "wyższej półki". 
Posłuchaj
  • Jak marki walczą z podrabianiem swoich produktów? (Ekspres Jedynki)
Czytaj także

Produkty premium sprzedawane w dyskontach nie zawsze są takie same, jak te oferowane w drogich sklepach. - Mamy przykłady bardzo różnych marek, które współpracowały z dyskontami na zasadzie "jednego strzału", czyli przygotowywały wcześniej specjalną kolekcję dla dyskontu, która jest po prostu tańsza. Oczywiście są to inne materiały, taka "submarka", która ma parasol marki głównej, jednak to nie jest to samo. Istnieją przykłady sytuacji, w których przygotowywana była kolekcja bestsellerów z danej marki. Wybierane zostają najciekawsze, najlepsze modele, które są specjalnie przygotowywane dla dyskontów - mówi dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego. 

Co na to klienci luksusowych sklepów? Czy czują się zawiedzeni, że rzeczy, które kupują drożej można kupić w znacznie niższych cenach w dyskontach? 

Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, mówi, że sytuacje, w których kupujemy produkty znacznie taniej mają miejsce na całym świecie. - To nie jest tylko domena dyskontów. Przede wszystkim są końcówki produkcyjne. Producenci mówiąc kolokwialnie „wypychają” towary, żeby nie zalegały w magazynie. Robimy różne inwentaryzacje, w tym czasie, liczymy to co ewentualnie, można by było sprzedać w dobrej cenie, tak, aby pozbyć się danego asortymentu. Trzeba zrobić miejsce na nową kolekcję - dodaje. 

Warto zaznaczyć, że strategia jest ryzykowna dla drogich marek, ponieważ są oni narażeni na utratę prestiżu oraz stratę dotychczasowych klientów. Istnieje możliwość zniechęcenia klientów do danej marki, kiedy widzą dostępność produktu w niższej cenie. Z drugiej strony zwiększa się promocja firmy, można uzyskać nowych klientów, którzy do tej pory nie mieli kontaktu z marką. 

Jaka jest reakcja młodych ludzi na współpracę projektantów z sieciami odzieżowymi? Zapraszamy do wysłuchania całego nagrania. 

***

Tytul audycji: Ekspres Jedynki 

Prowadzi: Karolina Rożej 

Reporter: Aleksandra Tycner 

Goście: dr Jolanta Tkaczyk (Akademia Leona Koźmińskiego), Renata Juszkiewicz (prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji) 

Data emisji: 17.04.2019

Godzina emisji: 16.48 

ans/kh