Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Paweł Kurek 30.01.2017

Odrabiasz za dziecko lekcje? To szkolny błąd!

- Rodzice bardzo się przejmują pracami domowymi, wynikami dzieci w nauce, ocenami. Dzieci zaczynają się uczyć dla ocen i dla rodziców - mówiła w Trójce Joanna Szulc, trenerka kompetencji społecznych.

Konieczność odrabiania prac domowych dla większości dzieci to przykry obowiązek, dla wielu rodziców wyzwanie, któremu trzeb sprostać. Bo przecież syn, czy córka nie może dostać złej oceny. - Rodzice odhaczają takie osiągnięcie, że dziecko się dostało do dobrej szkoły, jest wysoko w rankingach. Zaczyna chodzić o wyścig mierzony twardymi wynikami testów - mówiła w audycji "Godzina wychowawcza" edukatorka Joanna Szulc.

Dlatego rodzice tak ochoczo zabierają się za pisanie wypracowań i poprawianie prac plastycznych najmłodszych. - Jest taka pokusa, by przejmować za nich obowiązki: "bo przecież zrobimy to lepiej" - tłumaczyła powody takiego działania gość Trójki. Tymczasem taka pomoc może przynieść odwrotny od zamierzonego skutek.

Z jednej strony - jeśli nauczyciel się nie zorientuje - oceny w dzienniczku dziecka będą wysokie, z drugiej jednak strony paradoksalnie może ucierpieć na tym samoocena wyręczanego w taki sposób ucznia. - Po pierwsze odbiera mu to radość tworzenia. Po drugie daje komunikat, że nie dość dobrze coś robi, a to od razu podkopuje motywację - przestrzegała Szulc.

Zatem odrabiać, czy nie odrabiać lekcji z dziećmi? W tym przypadku prawda leży gdzieś po środku. Gdzie dokładnie? Katarzyna Pruchnicka dopytywała o to swojego gościa. Z kolei z drugiej części audycji dowiemy się, dlaczego warto bawić się z najmłodszymi. Dość wspomnieć, że to wpływa na ich rozwój intelektualny. Na co jeszcze?

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi:
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Joanna Szulc (trenerka w FC EDU), Jarek Żyliński (psycholog)
Data emisji: 30.01.2017
Godzina emisji: 15.08

pkur/fbi