Nieprzyjazne polskie miasta, a w Danii ludzkie korki
W Warszawie kopcące samochody odpowiadają w ponad 60 procentach za smog. Rozwiązaniem tego problemu miałoby być ustanowienie - na wzór Paryża, Londynu czy Berlina - stref ograniczonego wjazdu dla pojazdów oraz wsparcie dla samochodów na napędy alternatywne: elektryczne i hybrydowe. - Centra naszych miast są zagęszczone samochodami. Coraz więcej jest pyłów zawieszonych. Polska należy do czołówki państw z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem - ostrzega w Czwórce Krzysztof Jędrzejewski z Koalicji Klimatycznej.
Według Macieja Czaplińskiego z organizacji "Miasto jest nasze" ograniczenie ruchu samochodowego w miastach to dobry pomysł, nie tylko ze względu na poprawę jakości powietrza. - Chodzi też o jakość przestrzeni. Samochody w centrum odbierają mieszkańcom przestrzeń, która mogłaby być spożytkowana w inny sposób - podkreśla ekspert. Z kolei inżynier Rafał Kosiński wyjaśnia, na czym polega w miastach przyjazny transport i jak zachęcać mieszkańców do korzystania z niego. A jak według niego motoryzacja podchodzi do zmian urbanizacyjnych w miastach? Które z europejskich miast jako pierwsze wprowadzą zakaz ruchu samochodów spalinowych? Oraz jakie są wady i zalety samochodów elektrycznych? Więcej o tym w nagraniu audycji.
Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?