Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Apolonia Cichocka 30.06.2020

Czy Polska to kraj dla rowerzystów?

W wyniku rozprzestrzeniającej się pandemii SARS-CoV-2 Polacy zrezygnowali z transportu miejskiego, przesiadając się do aut i na rowery. 1/4 Polaków deklaruje, że ma zamiar spędzić wakacje, podróżując jednośladem, czy jednak polskie miasta są przyjazne rowerzystom?

pap pkw wybory 1200.jpg
Czy do polityki trzeba dorosnąć?

Polskie szosy są gotowe na oblężenie rowerzystów?

Powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych, które są projektowane w taki sposób, by prowadziły podróżującego rowerem z punktu do punktu. Coraz rzadziej zdarzają się wpadki, kiedy nowa ścieżka rowerowa okazywała się ślepą uliczką, kończyła się zjazdem na bardzo ruchliwą ulicę, lub była zbyt krótka. Ruch wraca do stanu sprzed pandemii, ale wysokie temperatury i nawyki z czasu lockdownu sprawiły, że chętniej przesiadamy się na dwa koła. Potrzebujemy zatem miejsc przyjaznych rowerzystom.


Posłuchaj
17:23 _PR4_AAC 2020_06_30-15-09-38.mp3 Wakacje na jednośladzie. Jak zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym? (Czat Czwórki)

 

1200_kąpielisko_PAP.jpg
Dlaczego nie dbamy o swoje bezpieczeństwo nad wodą?

Pandemia skłoniła samorządy do inwestowania w przestrzeń rowerową?

W Londynie rząd zaproponował 250 tys. funtów na poszerzenie przestrzeni rowerowej, w Paryżu powstają nowe trasy. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców do korzystania z bezpiecznego środka transportu, jakim są rowery. W Gdańsku takie działania podejmowane są od wielu lat. Jak mówił Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej i podróżnik rowerowy, w ostatnich latach na rozwój mobilności rowerowej w tym mieście przeznaczano ponad 50 milionów złotych rocznie. - Konsekwentnie realizujemy spójną wizję. Zależy nam na tym, by komunikacja rowerowa nie była wyłączona z ruchu drogowego, tylko stała się jej częścią, a ruch dla wszystkich uczestników był bezpieczny - mówił. 

Potrzebujemy ścieżek rowerowych spójnych z tkanką miasta

Igor Błachut, dziennikarz sportowy i rowerzysta, twierdził, że nie każde miejsce można przekształcić na potrzeby ruchu rowerowego. Można jednak prowadzić trasy rowerowe w taki sposób, by były one spójne z tkanką miejską i bezpieczne. Jego zdaniem ich ilość powinna być dostosowana do potrzeb mieszkańców. Przewiduje, że mimo dużego popytu na ruch jednośladem, nie każdy mieszkaniec miasta w przyszłości przesiądzie się na rower. Dopóki infrastruktura rowerowa nie zostanie rozwinięta na większą część miasta, powinniśmy - jego zdaniem - pamiętać o pozostałych uczestnikach ruchu drogowego i dbać o bezpieczeństwo na drodze.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, podróżnik rowerowy, Igor Błachut, dziennikarz sportowy, rowerzysta

Data emisji: 30.06.2020

Godz. emisji: 15.07

ac