Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 15.07.2020

Letnia gastronomia. Zanim zamówisz, sprawdź, co piszą w sieci

W zeszłe wakacje Inspekcja Handlowa skontrolowała blisko 170 barów i restauracji. Okazało się, że w czterech przypadkach na pięć wystąpiły nieprawidłowości związane m.in. ze złym oznakowaniem oraz wydawaniem za małych porcji. 

Czytaj także
przyjaciele kolacja jedzenie relaks shutterstock Monkey Business Images.jpg
Sombremesa. Hiszpańska chwila na złapanie oddechu

Kurorty rządzą się własnymi prawami

- Sezonowa gastronomia rządzi się swoimi prawami, Panuje tu duża konkurencja i relatywnie krótki czas na zarabianie pieniędzy. Ale według mnie są to druzgocące dane - przyznaje Grzegorz Łapanowski. - Jeżeli planujemy wakacje w kurortach polskich czy zagranicznych, warto zainteresować się tamtejszą branżą gastronomiczną. Nie wybierać lokalu w ciemno, tylko trochę o nim poczytać, sprawdzić opinie innych użytkowników. Bo w każdym takim miejscu znajdują się lokale, których właściciele karmią znakomicie albo fatalnie - dodaje kucharz i przedsiębiorca.

Posłuchaj
19:22 [CZWORKA]Czat Czworki 15 lipiec 2020 restauracja.mp3 Co w sezonie serwują restauracje i jak nie dać się nabrać? (Czat Czwórki/Czwórka)

Przeczytaj
kebab 1200.jpg
Kebab w Europie świętuje 50. urodziny. Przepis restauratorów

W kebabie wszystko oprócz baraniny

Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że wykryte podczas kontroli nieprawidłowości można podzielić na cztery sekcje. Pierwsza to zamiana składników. - Ta praktyka pojawiła się już na początku gospodarki wolnorynkowej. O ile jednak wtedy związana była z brakami konkretnych produktów, dziś chodzi tu głównie o cenę. Zamiast drogiej baraniny w kebabach możemy znaleźć mięso wołowe i drobiowe - mówi.

Druga grupa to wydawanie za małych porcji. Kolejne - przeterminowane produkty oraz niepełne informacje o cenach. - Skala tych nieprawidłowości, jeśli chodzi o poziomy, jest różna. Dlatego warto podejść do tego indywidualnie, zrobić research, a potem podzielić się swoją opinią z innymi - dodaje.

Zobacz
kucharz gotowanie 1200.jpg
Szef kuchni. Pracuje na zapleczu, a jest na pierwszym planie

Tanio nie znaczy smacznie

Kontrole wakacyjnych punktów gastronomicznych prowadzone są od dawna, a ich wyniki z roku na rok wyglądają podobnie. - Trzeba pamiętać, że to system naczyń połączonych. To my jako konsumenci wybieramy ofertę. Jeżeli jedynym kryterium decyzyjnym jest cena, to musimy liczyć się z tym, że restaurator będzie robić wszystko, żeby dostarczyć nam jak najtańszy produkt na rynku - wyjaśnia Łapanowski. - Druga, znacznie szersza kwestia, to edukacja kadry gastronomicznej. Im więcej będzie osób, które znają się na kulturze kulinarnej, tym większa szansa na poprawę sytuacji - podsumowuje.   

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Grzegorz Łapanowski (kucharz, aktywista, przedsiębiorca)

Data emisji: 15.07.2020

Godz. emisji: 15.07

kul