Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Katarzyna Rogowska 04.02.2021

Facebook obchodzi 17. urodziny. Jak jego algorytmy wpływają na nasze życie?

4 lutego 2004 roku, czyli równo 17 lat temu, w internecie pojawił się najpopularniejszy dziś portal społecznościowy – Facebook. Większość z nas ma tam swoje konto, chociaż ostatnio panuje moda, by te konta usuwać. Cyfrowy gigant swoją potęgę oraz pozycję hegemona zawdzięcza inwestycjom w zaawansowane algorytmy. Jak te oddziałują na nasze zachowania i to, co oglądamy w internecie? 

Unia Europejska flaga Facebook media społecznościowe social media internet cyfryzacja 1200.jpg
Komisja Europejska i cyfrowi giganci

Z akademika na giełdę

Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Mark Zuckerberg – wówczas 20-letni student Uniwersytetu Harvarda, wraz z grupą przyjaciół stworzył platformę online, który nazwał TheFacebook. Za jego pomocą członkowie uniwersyteckiej społeczności (którzy mogli założyć konto tylko po zaproszeniu przez innego użytkownika), mogli dzielić się wiadomościami i zdjęciami. Serwis bardzo szybko uzyskał ogromną popularność wśród studentów i osiągnął sukces na Harvardzie. W 2012 firma wkroczyła na giełdę. Dziś zatrudnia 52 534 osób i wyceniana jest na ponad 588 mld dolarów.

Mark Zuckerberg  Foto: shutterstock.com/catwalker Mark Zuckerberg Foto: shutterstock.com/catwalker

Czym jest algorytm?

Wraz z biegiem czasu Facebook zaczął inwestować w coraz to bardziej złożone algorytmy. No właśnie – czym te algorytmy są i jak wpływają na naszą codzienność? 

Algorytm w mediach społecznościowych to mechanizm, który definiuje, kiedy, komu i  jakiego rodzaju treści są wyświetlane. Jego celem jest uzyskanie jak największej ilości osób korzystających z danej platformy. – Algorytmy są tworzone tak, by rozpoznawać, co jest użyteczne dla danego użytkownika, a więc wyszukiwarka wyświetli nam te wyniki, które przez roboty są rozpoznane jako najkorzystniejsze i najbardziej oczekiwane. W social mediach będą to treści związane z reklamami – wyjaśnia programista algorytmów Szymon Poczwartowski. – Algorytmy mogą wpływać na nasze postawy, na to, że będziemy korzystali z funkcji, na których zależy twórcom – dodaje Jan Zając, socjolog.


Posłuchaj
02:47 2021_02_04 06-19-51_Pora_na_Trojke_Facebook.mp3 Od platformy dla studentów Harvarda do cyfrowego hegemona. Facebook istnieje już od 17 lat (Pora na Trójkę)

 

Epidemia strachu przed byciem offline

Opisany wyżej mechanizm działa naprawdę dobrze, bowiem przeciętny użytkownik spędza na Facebooku około 21 minut, zaś statystyczny polski nastolatek poświęca mediom społecznościowym, w tym platformie Marka Zuckerberga, około 2,5 godziny dziennie. Od dekady w świecie psychologii znane jest zjawisko nazwane zespołem FOMO (Fear Of Missing Out), czyli uczucie strachu przed tym, co omija nas w sieci, gdy z niej nie korzystamy.  

– Człowiek nie uzależnia się od urządzeń, a od funkcji aplikacji, do których takie urządzenia umożliwiają dostęp. Uzależnień związanych z używaniem mediów społecznościowych jest coraz więcej – mówi Bohdan Woronowicz,  psycholog uzależnień.   Błędem jest to, że się nie edukuje. Powinno się edukować dzieci już w przedszkolu, bo w tej chwili to już jest epidemia – podsumowuje specjalista.

Webinar: FOMO - lęk przed odłączeniem/Nauka. To Lubię

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Ciechański
Autor materiału reporterskiego: Piotr Żułnowski
Data emisji: 04.02.2021
Godzina emisji: 6.19

kr