Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

Beethoven / Małecki

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2025 12:00
Maciej Małecki to znakomity kompozytor, w sposób szczególny związany z Polskim Radiem. Jest autorem muzyki do dziesiątek spektakli Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji. Wyróżniony m.in. Złotym Mikrofonem (1989) czy nagrodą na festiwalu Dwa Teatry (Nie-Boska Symfonia, 2002). W tym roku Maciej Małecki świętuje 85 urodziny, i choć sam wzbrania się przed świętowaniem, kwiatami i innymi formami czci, zapraszamy Państwa na wyjątkowy koncert muzyki skomponowanej, bądź wybranej przez Jubilata. Ozdobą koncertu będzie prawykonanie „Scherza” na orkiestrę, które Maciej Małecki skomponował specjalnie dla naszej Orkiestry i Maestro Michała Klauzy. 

PROGRAM:
Ludwig van Beethoven I symfonia C-dur op. 21: I symfonia (1800) (30 min)
***

Maciej Małecki „Polskie Hymny Wielkanocne” (1995) (10 min)
Maciej Małecki Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna” (1998) 
Maciej Małecki „Scherzo” (2025) - prawykonanie

Link do biletów

Orkiestra Polskiego Radia

I symfonia C-dur
To jest kryształ – kryształowo czysta muzyka, bez udawania czegokolwiek – mówi Maciej Małecki o I symfonii C-dur Ludwiga van Beethovena - Jest stosunkowo prosta, mozartowska w charakterze. Dla mnie zaś jest niezmiernie błyskotliwa: szczególnie w finale. Ale też zaczyna się ten utwór w sposób niesamowity! A połączenie miedzy III a IV częścią po prostu podziwiam – dodaje kompozytor, mówiąc: Jeśli bardzo chcecie, możecie napisać, że to mój ulubiony utwór. 

Jestem przeciwny pisaniu, zwłaszcza o własnej muzyce w tonach „och!” i „ach!” Och i ach ma robić publiczność – albo nie. Dlatego też pisząc o własnych kompozycjach Maciej Małecki trzyma się faktów. 

Polskie Hymny Wielkanocne (1995)
Utwór powstał na zamówienie parafii św. Stanisława Kostki w Chicago dla uczczenia 125-lecia istnienia kościoła. Dzieło zostało wykonane 17 września 1995 roku przez Chicago Philharmonic Orchestra pod batutą absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej Piotra Dąbrowskiego. 

- W utworze, który ma formę rapsodii, wykorzystałem melodie następujących pieśni: Alleluja! Jezus żyje, Chrystus Pan zmartwychwstał, Chrystus zmartwychwstał jest,  Wesoły nam dzień dziś nastał, Złóżmy troski żałujący, Zwycięzca śmierci. 

Polskie Hymny Wielkanocne były kilkakrotnie zaprezentowane w Polsce: pierwsze wykonanie miało miejsce w Częstochowie na VIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej GAUDE MATE w maju 1998 roku; Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej dyrygował Tomasz Bugaj. W 2002 roku dzieło wykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, który poprowadzil  też Hymny parokrotnie z Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu. W 2003  roku utwór grała Orkiestra Filharmonii Białostockiej  prowadzona przez Bogdana Olędzkiego.

Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna”
W 1971 roku skomponowałem muzykę do słuchowiska radiowego Henryka Bardijewskiego „Mała suita polska” w reżyserii  Zbigniewa Kopalki. Po latach skomponowałem też ilustrację do „Wiedźmy” Bolesława Leśmiana w reżyserii Henryka Rozena (również dla Polskiego Radia). Gdy zaproszono mnie do napisania utworu dla uczczenia 80-lecia ZAiKS-u sięgnąłem do tych starych zapisków i wykorzystałem je w poemacie „Dziki gołąb, las i panna”. Zacytowałem też zasłyszane śpiewy ptasie. A tytuł to gra wyobraźni… 

Prawykonania dzieła dokonała Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją  Wojciecha Rajskiego na galowym koncercie w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie, 25 października 1998 roku.

Scherzo  Symfoniczne
Scherzo  Symfoniczne pisałem na przełomie lat 2024/2025. W nagłówku utwór opatrzyłem podwójną dedykacją: Michałowi Klauzie i Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie. 

Michał Klauza dyrygował szeregiem moich utworów symfonicznych, a jego interpretacje zawsze były bliskie mojemu rozumieniu i odczuwaniu muzyki. Z Orkiestrą związany jestem od ponad półwiecza, gdy ten zespół znany był jeszcze jako Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia, a ja w niej grałem jako doangażowany pianista. A potem Orkiestra zmieniająca swą nazwę i  prowadzona przez  kilku dyrygentów wykonywała ponad 15 moich utworów, zawsze z moją pełną akceptacją.                                                                                       

MACIEJ MAŁECKI (ur. w 1940 r.), kompozytor, pianista. Studiował w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej -  kompozycję u Kazimierza Sikorskiego i fortepian u Natalii Hornowskiej. Wykształcenie uzupełniał w Eastman School of Music w Rochester, USA. Po studiach przez kilka lat grał w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem. 

W latach 70. komponował głównie dla teatru, radia, telewizji i filmu. W następnym dziesięcioleciu poszerzył ten rodzaj twórczości o muzykę koncertową. W 1993 roku został Prezesem Związku Kompozytorów Polskich i pełnił tę funkcję przez trzy kadencje.

Autor wielu kompozycji solowych i kameralnych (m.in.pięciu kwartetów smyczkowych), orkiestrowych (wśród nich trzy symfonie), kilkunastu utworów na instrumenty solo z orkiestrą , utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych, utworów scenicznych (opera, dwa balety, opera dziecięca, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej, filmowej, piosenek, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.

Laureat nagród i wyróżnień. W 2013 r. został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.