Elgar pisał swój Koncert wiolonczelowy latem 1919 roku, premiera utworu odbyła się 27 października. Grała London Symphony Orchestra pod batutą kompozytora. Partie solową wykonał Felix Salmond, ale to panie zadecydowały o międzynarodowej karierze tej kompozycji: Beatrice Harrison, która dwukrotnie nagrała Koncert na płyty z Elgarem, a następnie Jacquline du Pré, której interpretacja zarejestrowana z Barbirollim w 1965 roku przyniosła Koncertowi ogromną popularność.
Nagrania oceniali i wybierali: Dorota Kozińska, Wojciech Michniewski i Michał Pepol (wiolonczelista Royal String Quartet).
Zdaniem naszego jury dzieło Edwarda Elgara najlepiej zabrzmiało w wykonaniu wiolonczelistki Alisy Weilerstein, która nagrała je z towarzyszeniem orkiestry Staatskapelle Berlin, dyr. Daniel Barenboim (CD Decca 2012).
- Ona zagrała w tym koncercie dużo więcej, niż w nim naprawdę jest. Dołożyła swoją emocję i przez to zrobiła z tego dzieła coś więcej niż zwykły sentymentalny angielski koncert - oceniał Wojciech Michniewski.
W audycji ponadto zabrzmiały:
Beatrice Harrison – wiolonczela, New Symphony Orchestra, dyr. Edward Elgar (nagranie: Kingsway Hall, Londyn, 23.03/13.06.1928; “The Elgar Edition – The Complete Electrical Recordings of Sir Edward Elgar” EMI 2011, 9 CD)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jacqueline du Pré – wiolonczela, London Symphony Orchestra, dyr. Sir John Barbirolli (nagranie: Londyn, Kingsway Hall, 19.08.1965; LP EMI 1965/CD “Les Introuvables de Jacqueline du Preé” EMI France 1994)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stven Isserlis – wiolonczela, London Symphony Orchestra, dyr. Richard Hickox (CD Virgin Classics 1988/reedycja CD 1998) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Truls Mork – wiolonczela, City Of Birmingham Symphony Orchestra, dyr. Sir Simon Rattle (CD Virgin Classics 1999)
-------------------------------------------------------------------------------
Paul Watkins – wiolonczela, BBC Philharmonic, Sir Andrew Davis (CD Chandos 2012)
***
Plan słuchania:
I runda Adagio – Moderato (frag,)
II runda
Lento – Allegro molto (całość)
III runda
Adagio (frag.)
Finał
Allegro – Moderato – Allegro ma non troppo
Do wysłuchania fragmentów audycji zaprasza
Jacek Hawryluk
"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" w marcu 2013
sobota, 16 marca 2013 r., godz. 17.00 – Ludwig van Beethoven Sonata na skrzypce i fortepian F-dur op. 24 „Wiosenna”; sędziowie: Dorota Kozińska, Agata Szymczewska, Kacper Miklaszewski
(nagranie audycji w środę 6 marca o godz. 17.00)
sobota, 30 marca 2013 r., godz. 17.00 – Giovanni Battista Pergolesi Stabat Mater ; sędziowie: Dorota Kozińska, Anna Radziejewska
(nagranie audycji we wtorek 5 marca o godz. 17.00)
Rezerwacja wejściówek: trybunal@polskieradio.pl