Cyrkowa zabawka i kobiece doświadczenia

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2024 09:56
W audycji z cyklu "Kunstkamera" mówiliśmy o rzeźbie Marii Pinińskiej-Bereś pt. "Gorset – Trapez". Artystka uważana jest za prekursora feministycznej twórczości kobiecej.
Rzeźba Gorset  Trapez Marii Pinińskiej-Bereś
Rzeźba "Gorset – Trapez" Marii Pinińskiej-BereśFoto: Muzeum Narodowe w Krakowie

Była jedną z prekursorek feministycznej twórczości kobiecej – jak sama podkreślała – niezaangażowanej ideologicznie. Choć tworzyła za żelazną kurtyną, w męskim artystycznym świecie jej sztuka eksplorowała sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu oraz jej społeczno-polityczne uwikłania.

Do naszej kolekcji dołącza "Gorset – Trapez", rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś. To praca z cyklu powstającego w latach 1965–1967. Lekkie rzeźby artystka wykonywała z masy papierowej, drewna oraz tkanin ze sznureczkami, suwakami, sprzączkami. Prace podwieszała pod sufitem lub ustawiała jak część umeblowania.

O rzeźbie Marii Pinińskiej-Bereś opowiedzieli w audycji: Agata Małodobry – kuratorka Galerii Rzeźby XX i XXI wieku Muzeum Narodowego w Krakowie, prof. Marta Smolińska – historyk i krytyk sztuki związana z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu oraz Bettina Bereś – artystka, córka rzeźbiarki.


Posłuchaj
15:00 _PR2 (mp3) 2024_07_14-14-44-55.mp3 Cyrkowa zabawka i kobiece doświadczenia (Kunstkamera/Dwójka)

 

***

Na "Kunstkamerę" w niedzielę (14.07) w godz. 14.45-15.00 zaprosiła Aleksandra Łapkiewicz.

pg, dz/wmkor

Czytaj także

Ich dwoje - w poszukiwaniu formy doskonałej

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2024 15:00
Ich dwoje V Wzlot, 1927, według wersji gipsowej z 1919 - to tytuł rzeźby Augusta Zamoyskiego, o której opowiadaliśmy w audycji "Kunstkamera".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Victoria - Victoria" między powagą a ironią

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2024 15:15
Symbol stanu wojennego, komentarz do polskiej rzeczywistości lat 80., rzeźba o rzeźbie, antypomnik, "Victoria - Victoria". To o tym dziele rozmawialiśmy w audycji.
rozwiń zwiń