"Treść uczuciowa rewolucji" - obraz legenda autorstwa Andrzeja Wróblewskiego

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2025 13:00
"Treść uczuciowa rewolucji" eksponowany był na słynnej Wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki pod koniec 1948 roku. Wydawał się bezpowrotnie stracony - niecały rok później część abstrakcyjnej kompozycji została wykorzystana przez artystę do stworzenia nowego, już figuratywnego obrazu "Dworzec na Ziemiach odzyskanych".
Dekadę temu okazało się, że druga część monumentalnej Treści uczuciowej rewolucji znajduje się na odwrocie innej figuratywnej kompozycji.
Dekadę temu okazało się, że druga część monumentalnej "Treści uczuciowej rewolucji" znajduje się na odwrocie innej figuratywnej kompozycji.Foto: Aleksandra Sobocińska

Przez lata to właśnie ten obraz można było oglądać w Muzeach i na wystawach. Dekadę temu okazało się, że druga część monumentalnej "Treści uczuciowej rewolucji" znajduje się na odwrocie innej figuratywnej kompozycji, jednak dopiero w zeszłym roku zdecydowano się na odkrycie obrazu. Teraz wszystkie trzy kompozycje można oglądać w Muzeum Narodowym w Poznaniu.


Posłuchaj
15:01 2025_02_09 09_31_02_PR2_Kunstkamera.mp3 "Treść uczuciowa rewolucji" - obraz legenda autorstwa Andrzeja Wróblewskiego (Dwójka/Kunstkamera)

 

"Wykorzystał każdą chwilę"

- Wykorzystał każdą chwilę. Widocznie wiedział, że jest zaprogramowany na krótkie życie... – wspominał Andrzeja Wróblewskiego w audycji "Opowieści po zmroku" Andrzej Wajda.

Andrzej Wróblewski był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku. Mimo że żył krótko (1927–1957), a jego artystyczna kariera trwała zaledwie około dziesięciu lat, pozostawił po sobie wiele oryginalnych rozwiązań i tematów, podejmowanych w kolejnych dekadach przez innych twórców.


Czytaj także:


Indywidualna formuła malarstwa figuratywnego

Andrzej Wróblewski stworzył indywidualną formułę malarstwa figuratywnego, punkt odniesienia dla twórców wielu następnych pokoleń. Pracując jako asystent na ASP w Krakowie założył Grupę Samokształcenia, do której należeli m.in. Andrzej Wajda, Witold Damasiewicz, Jan Tarasin i Przemysław Brykalski.

Był osobą zamkniętą i cichą, a jednak jego słowa dla wszystkich się bardzo liczyły. W kontaktach osobistych niełatwy, za oschłością skrywający wielką wrażliwość. W myśli precyzyjny, w sztuce – świeży i nowatorski.

***

Tytuł audycji: Kunstkamera

Prowadzenie: Aleksandra Łapkiewicz

Goście: dr Anna Borowiec (historyczka sztuki, kuratorka galerii Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Poznaniu) oraz Wojciech Grzybała (historyk sztuki z Fundacji Andrzeja Wróblewskiego)

Data emisji: 9.02.2024

Godz. emisji: 9.30

am/zch


 

Czytaj także

Kity w obrazie Chełmońskiego. Konserwacja obrazu "Targ na konie w Bałcie"

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2024 12:00
"Targ na konie w Bałcie" to największy obraz Józefa Chełmońskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Namalowany w Paryżu motyw zaczerpnięty został z podróży na Ukrainę i przedstawia scenę z targu końskiego.
rozwiń zwiń