Zdaniem psychologów często nie jesteśmy w stanie przeciwstawić się wpływowi reklam, rekomendacji influencerów czy cenowym okazjom. Nasze media społecznościowe zalewane są informacjami o promocjach produktów, które "koniecznie" musimy mieć, albo "koniecznie" musimy komuś sprezentować. Tymczasem większość z nas wcale nie pamięta jaki prezent znalazło pod choinką w zeszłym roku.
23:20 PR4_22.12.2024_9.12_Szanuj_zieleń 9.12.12 9.35.34.mp3 O śmieciach opakowaniowych i jak zaradzić temu problemowi mówi Anna Larsson (Szanuj zieleń/Czwórka)
- Za dużo kupujemy i za dużo wyrzucamy. To zjawisko nie dotyczy tylko Polski - mówi Anna Larsson, Dyrektor ds. Rozwoju Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w Reloop Platform. - W ostatnie przedświąteczne dni pędzimy do marketów, żeby dokupić jeszcze coś, co może się przyda. Dostajemy bzika, kręćka, dopada nas przedświąteczna zakupowa gorączka.
Producenci produkują, reklamują, sprzedają, my - kupujemy, a problem z odpadami opakowaniowymi rośnie. Tylko w grudniu w Polsce generujemy około 180 tysięcy ton odpadów, wśród których pozostałości po opakowaniach z tworzyw sztucznych stanowią od 15 do 20 procent (Reloop Platform).
- W analizach MPO Kraków widać, że ilość odpadów opakowaniowych wzrasta - dodaje gościni Czwórki.
Anna Larsson podkreśla, że do problemu opakowań należy podchodzić na dwóch płaszczyznach.
- Pierwsza z nich to płaszczyzna systemowa - dotycząca przepisów, obostrzeń, producentów i konsumentów.
- Druga perspektywa jest perspektywą prywatną - naszą - perspektywą mieszkańca, konsumenta, np. człowieka, który przygotowuje się do świąt.
Dyskusja o tworzywach sztucznych, odpadach opakowaniowych trwa od lat, problem zauważono już w latach 80. Podejmowane są próby opracowania rozwiązań, umów gwarantujących redukcję zaśmiecania tworzywami sztucznymi.
- Każda konsumpcja produkuje odpady. W Europe to 500 kg na rok na każdego jej mieszkańca - zdradza ekspertka. - Dziś na szeroką skalę mówi się o potrzebie wprowadzenia rozszerzonej odpowiedzialności producenckiej za wyprodukowane opakowania. Pewne regulacje już obowiązują, ale wciąż system nie jest szczelny.
Sprawdź też:
Anna Larsson wyjaśnia, że jest potrzeba wprowadzania odpowiedzialności producenta za opakowanie, w którym sprzedaje swój produkt. Takie rozwiązanie może skłonić producentów do racjonalnego projektowania opakowań np. z materiałów recyklingowych czy ich redukcji. - Dziś za śmieci płaci każdy mieszkaniec, a nie każdy konsument. System wysyłkowy sprawia też, że wprowadzone już regulacje są nieszczelne i to należy naprawić - dodaje.
Czytaj także:
Ciesząc się z podarków odnalezionych pod choinką warto dokładnie przyjrzeć się też ich opakowaniom - nie wynosić do śmietnika w wielkim worze, a rozważnie podzielić na odpowiednie frakcje.
***
Tytuł audycji: "Szanuj zieleń"
Prowadzi: Marta Hoppe
Gościni: Anna Larsson (Dyrektor ds. Rozwoju Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w Reloop Platform)
Data emisji: 21.12.2024
Godzina: 9.12
pj/kajz