ZOBACZ WIDEO:
- Co można zrobić w przewidywalnym okresie, by poprawić sytuację uczniów, nauczycieli i rodziców mających styczność z edukacją w placówkach edukacyjnych?
- Czy w ogóle jakiekolwiek remedium jest do zastosowania "tu i teraz"? Jeśli zaś tak, to jakim celom powinna być podporządkowana dyskusja na ten temat, ergo: w jakim kierunku powinna zmierzać polska edukacja muzyczna?
- Gośćmi "Debaty Dwójki" byli Agnieszka Hejduk-Domańska z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Viola Łabanow z Polskiej Rady Muzycznej, Mariusz Tokarski z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie oraz Lech Dzierżanowski z Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
"Punkty przyznawane na egzaminach są, z mojej perspektywy, beznadziejnym i kompletnie sztucznym narzędziem w procesie edukacji. A ocenianie wrażliwych, młodych ludzi tylko na podstawie 20-minutowego egzaminu uważam za szkodliwe dla ich psychiki, zwłaszcza jeśli są to oceny negatywne" - m.in. tymi słowami podsumowała edukację muzyczną w Polsce Agata Szymczewska, skrzypaczka i pedagog.
Edukacja muzyczna w Polsce
Tak dobitna diagnoza pojawiła się na łamach "Gazety Wyborczej" po tym, jak artystka udzieliła jej wywiadu odnoszącego się do dość gorzkiego własnego wpisu w mediach społecznościowych, dotyczącego polskiej edukacji muzycznej. Polska Rada Muzyczna, sprowokowana m.in. głosem Agaty Szymczewskiej, zorganizowała w kwietniu br. w Lublinie dyskusję zatytułowaną: "Polskie szkolnictwo muzyczne w perspektywie zmian na rynku pracy dla muzyków".
System a czynnik ludzki
W wydarzeniu brała udział Viola Łabanow, która pojawiła się także w studiu Dwójki. W nawiązaniu do tematu naszej debaty przytoczyła słowa jednej z panelistek - prof. Zofii Konaszkiewicz, która stwierdziła, że "z tej samej szkoły wychodzą absolwenci zachwyceni swoją edukacją muzyczną i tacy, którzy mówią, że nigdy więcej, koniec, to było straszne".
- To jednoznacznie wskazuje, że to zależy po prostu od osobowości i kompetencji nas, muzyków uczących, bo przecież w szkołach muzycznych uczą muzycy, nasi koledzy. Często uczą oni tak, jak ich uczono w dzieciństwie, ponieważ nie mieli okazji zdobycia jakiejś szczególnej wiedzy pedagogicznej - tłumaczyła w audycji przedstawicielka Polskiej Rady Muzycznej.
Diagnozy i perspektywy
Debata w radiowej Dwójce była pokłosiem kwietniowego panelu. Podczas spotkania w Lublinie dyskutowano na wiele tematów związanych z edukacją. Uwagę obserwatorów przykuł jednak fakt, że tak naprawdę niewiele wiemy o stanie polskiej edukacji - wydaje się, że brakuje narzędzi do diagnozowania sytuacji młodzieży uczącej się w szkołach muzycznych, że brakuje diagnoz dotyczących efektywności tej edukacji.
59:42 Debata Dwójki 27.08.2024.mp3 Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy i perspektywy (Debata Dwójki)
Diagnozy to jedno... zupełnie innym pytaniem jest to, co w ogóle badać, tzn. na podstawie czego diagnozować efektywność edukacji muzycznej w Polsce. To tylko część tematów, które poruszyliśmy w naszej dyskusji. Z drugiej strony, wspólnie z gośćmi zastanawialiśmy się nad perspektywami.
***
Tytuł audycji: Debata Dwójki
Prowadził: Karol Furtak
Goście: Agnieszka Hejduk-Domańska (dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w MKIDN), Viola Łabanow (Polska Rada Muzyczna, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich"), Mariusz Tokarski (dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie), Lech Dzierżanowski (z-ca dyrektora NIMIT ds. muzyki)
Data emisji: 28.08.2024
Godz. emisji: 21.00