- Akcja rozgrywa się wokół chorego stosunku żony (Herodiady) do męża (Heroda), męża do pasierbicy (Salome) i pasierbicy do świętego Jana - opowiadał Jacek Laszczkowski.
Reżyser spektaklu Mariusz Treliński wyjaśniał, że próbował znaleźć w postaci Salome kompleks, na wzrór kompleksu Edypa. - Jej relacja z mężczyzną jest pełna przyciągania i odpychania, a jedyną szansą spełnienia erotycznego jest uśmiercenie. Opowieść o tym dzisiaj jest o tyle frapująca, że przez lata kilka tysięcy artystów krążyło wokół tego tematu, próbując wyjaśnić fenomen tej dziewczyny - dodawał.
W audycji Mariusz Treliński tłumaczył, w jaki sposób jego inscenizacja opery Richarda Straussa zmusza widzów do ustosunkowania się względem rodzinnego trójkąta. Z kolei dyrygent Stefan Soltesz opowiadał o muzycznej stronie przedstawienia i skandalu, jaki opera z librettem Oscara Wilde'a wywołała w czasach Straussa.
Premiera "Salome" Richarda Straussa w reżyserii Mariusza Trelińskiego już 22 marca w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
***
Tytuł audycji: Notatnik Dwójki
Przygotowała: Barbara Schabowska
Goście: Mariusz Treliński (reżyser), Stefan Soltesz (dyrygent), Jacek Laszczkowski (śpiewak, odtwórca roli Heroda) Erika Sunnegårdh (śpiewaczka, odtwórczyni roli Salome)
Data emisji: 21.03.2015
Godzina emisji: 13.00
bch/mc