Biało-czerwony Chrystus

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2012 12:10
Warszawskie groby patriotyczne – przygotowywane pod koniec Wielkiego Tygodnia symboliczne przedstawienia Grobu Pańskiego – odegrały szczególną rolę w XX-wiecznej historii Polski. Rozmawialiśmy o nich w "Notatnku Dwójki".
Audio
Grób Pański w kaplicy pw. św. Bogumiła w Kole
Grób Pański w kaplicy pw. św. Bogumiła w KoleFoto: źr. Wikipedia/domena publiczna

Wielki Piątek i Sobota to czas adoracji Grobu Pańskiego w świątyniach katolickich. Ten zwyczaj cieszył się szczególną popualrnością w latach oisemdziesiątych, gdy przed niektórymi kościołami Warszawy całkiem dołownie ustawiały się kolejki. Ale groby już w XIX wieku były traktowane jako niemy protest stolicy przeciwko niewoli narodu.

Wszystko zaczęło się w lata1961-62 w stołecznym Kościele Karmelitów. W XX wieku najważniejszym ośrodkiem tradycji stał się natomiast akademicki Kościół Św. Anny. Zapoczątkowana w okresie rozbiorów tradycja patriotycznej symboliki grobu kontynuowana była podczas okupacji hitlerowskiej, a odżyła w latach osiemdziesiątych, kiedy to  Polacy znów szukali w kościołach oazy wolności.
W audycji Aleksandry Łapkiewicz o historii warszawskich grobów opowiedzieli ks. Józej Maj – w latach 80. duszpasterz akademicki w kościele św. Anny, Ireneusz Chmurzyński – artysta związany z Kościołem Świętego Krzyża, gdzie m.in. projektuje Wielkanocne Groby Pańskie, oraz Michał Bogucki – artysta i animator życia kulturalnego. W stanie wojennym współorganizował wystawy w kościołach i przestrzeniach nieoficjalnych.

Zachęcamy do wysłuchania całej audycji.

Czytaj także

Teologiczna wymowa Wielkiej Soboty

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2007 07:15
Nam towarzyszy pewność wiary, niezachwianej wiary w Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, której apostołowie nie mieli, którą zaledwie przeczuwali, która została wystawiona na bardzo ciężką próbę przez Jego mękę, przez skazanie Go na śmierć, przez egzekucję i przez śmierć krzyżową. Jesteśmy w dużo lepszej sytuacji, niż apostołowie.
rozwiń zwiń