Wiosenny festiwal Wszystkie Mazurki Świata ruszył w Poniedziałek Wielkanocny. W wielu miejscach Warszawy można do woli słuchać, tańczyć, grać i śpiewać, praktykować muzykanckie rzemiosło pod okiem wiejskich mistrzów, podpatrywać jak powstają tradycyjne instrumenty.
Główny koncert tegorocznej edycji festiwalu nosi tytuł "Muzyka Wisły". Zgromadzi wykonawców z regionów leżących wzdłuż rzeki, od Beskidu Śląskiego aż po Kujawy. Zabrzmią melodie pasterskie od strony górskich źródeł i powolne kujawiaki od Torunia, powiślaki i zawiślaki ze środkowego biegu, tańce flisaków i piosenki warszawskich przedmieść. Krzysztof Trebunia-Tutka, Wałasi, kapela Niwińskich, Heniek Małolepszy i inni wykonawcy będą wędrować z prądem i pod prąd, reaktywując "muzykę Wisły" (Centralna Biblioteka Rolnicza, piątek, 22 kwietnia).
Warsztaty tańca, śpiewu i gry na instrumentach, od początku istnienia festiwalu stanowią jego dominującą część. W tym roku oferta warsztatów jest tak szeroka, że można mówić o powołaniu w Warszawie cyklicznego Uniwersytetu Mazurkowego. Prowadzonych będzie ok. 50 klas – tańca (dla zaawansowanych i początkujących, z Polski centralnej, południowej, ze Szwecji, z Norwegii), śpiewu (przyśpiewkowego z Radomskiego, wielogłosowego z Podlasia i z Ukrainy), kilka różnych klas gry na skrzypcach, harmonii i innych instrumentach. Od wtorku rano, do soboty po południu każdy może zdobywać podstawy do praktykowania muzyki tradycyjnej.
Festiwal rozpoczęła otwarta wielkanocna impreza przy kościele pokamedulskim w Lasku Bielańskim (17 kwietnia, ul. Dewajtis 3), gdzie do tańca zagrała znana w Polsce i na świecie kapela Janusz Prusinowski Kompania, a polifoniczne pieśni ukraińskie zaśpiewał zespół More. Następnie festiwal przeniósł się na Krakowskie Przedmieście do Centralnej Biblioteki Rolniczej, gdzie we wtorek 18 kwietnia odbył się koncert laureatów konkursu Stara Tradycja - jest ich aż trzynastu. Energia młodych i bardzo młodych wykonawców z całej Polski, bo to do nich adresowany jest konkurs, różnorodność regionów i osobowości muzycznych gwarantują wyjątkowe wydarzenie.
Koncert "Opoczno stolicą oberka" (środa, 19 kwietnia) wypełni muzyka do tańca, którą przywiozą znakomite kapele z okolic Opoczna. Będzie okazją do poznania niejednorodnej muzyki tego regionu. Obok nich zagra zespół Odpoczno, który opiera się na opoczyńskim repertuarze, jednocześnie łącząc współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania.
Zupełnie inne, archaiczne brzmienia przywoła koncert „Pieśni wiosny, pieśni lata” (czwartek, 20 kwietnia). Dawny, głównie kobiecy repertuar przedstawi zespół Z lasu (obrzędowe pieśni z Polesia) oraz wykonawcy ze wschodniej Polski, z Ukrainy i z Rosji. Śpiewaczki starszego pokolenia z Podlasia i z Ukrainy zapewnią niepowtarzalny, autentyczny klimat. Instrumentarium moskiewskiego zespołu Repei to różnego rodzaju rosyjskie fletnie Pana, z piszczałkami z łodyg różnej grubości. Muzyka, którą Repei na nich wykonuje to zarówno tradycyjne pieśni jak i współczesne kompozycje.
Najbardziej barwne wydarzenie festiwalu, sobotnie Targowisko Instrumentów (22 kwietnia, Forteca, ul. Zakroczymska 12) przyciąga coraz więcej twórców z całej Polski i Europy. Fujarki, harmonie, liry, cymbały, ligawy, skrzypce, bębny, dudy, gliniane ptaszki znajdują nabywców i użytkowników. Oprócz stoisk, przez cały dzień toczą się tu koncerty, prezentacje, opowieści. W tym roku te działania poszerzone będą o Pracownię Targowiska Instrumentów, w której twórcy instrumentów przez trzy dni będą pracować, demonstrować, doradzać i tłumaczyć. Zarówno w trakcie Targowiska jak i przez cały tydzień oferowana będzie przestrzeń muzyczno-teatralna dla dzieci, czyli Małe Mazurki.
Finał festiwalu to, jak co roku, sobotnia Noc Tańca (Forteca, 22 kwietnia) - zabawa do białego rana przy muzyce najlepszych kapel wiejskich z różnych stron Polski oraz wschodzących gwiazd muzyki tradycyjnej. Zagrają m.in. kapela Maliszów, Tęgie Chłopy, orkiestra Sentymentalna, goście z Hiszpanii i Skandynawii, kapele warszawskie i wielu, wielu innych.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata powstał w 2010 roku i od tego czasu odbywa się dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Celem festiwalu jest promocja polskiej tradycyjnej muzyki oraz tańca w formach niestylizowanych czyli zaczerpniętych bezpośrednio od wiejskich muzykantów i tancerzy. Każda edycja festiwalu realizowana jest poprzez szereg działań, w które angażują się wiejscy wykonawcy starszego pokolenia, profesjonalni muzycy i młode pokolenia entuzjastów muzyki tradycyjnej. Udział tych różnorodnych grup i niezwykła atmosfera spotkania sprawia, że festiwal przyciąga coraz szerszą polską i zagraniczną publiczność.
***
Rozmawiali: Diana Szawłowska, Anna Szotkowska i Kuba Borysiak
Goście: Andrzej Bieńkowski (malarz, etnograf i pisarz); Patrycja Zisch, Marcin Lićwinko i Grzegorz Jurguć (laurteaci konkursów Stara Tradycja), Jakub Korona (koordynator Konkursu Stara Tradycja 2017); Joanna Strelnik (basistka z Opoczna),Tadeusz Wijata (akordeonista z Dzielnej pod Opocznem)
Daty emisji: 15, 18, 19 kwietnia 2017
Materiał zostały wyemitowane w audycjach "Poranek Dwójki" i "Źródła".
mat. pras./mc