Minasi: Händel potrafił oddać uczucia nieoczywiste

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2015 13:38
- Na przykład pierwsza aria Irene jest w tonacji G-dur, choć śpiewająca ją postać cierpi - o utworze "Tamerlano" Georga Friedricha Händla opowiadał w Dwójce Riccardo Minasi.
Audio
  • Riccardo Minasi o operze "Tamerlano" Georga Friedricha Händla. Rozmawiała Klaudia Baranowska (Filharmonia Dwójki)
Georg Friedrich Hndel ukończył Tamerlana w lipcu 1974. (na zdjęciu portret kompozytora pędzla Francisa Kytea)
Georg Friedrich Händel ukończył "Tamerlana" w lipcu 1974. (na zdjęciu portret kompozytora pędzla Francisa Kyte'a)Foto: Wikipedia/domena publiczna

Opera "Tamerlano" w interpretacji Riccardo Minasiego i zespołu Il Pomo d’Oro otworzyła tegoroczną odsłonę cyklu Opera Rara. Włoski dyrygent w rozmowie z Klaudią Baranowską wyjaśniał, że choć w dorobku Händla jest wiele popularniejszych oper, to właśnie "Tamerlano" zasługuje na miano arcydzieła. - Ta opera przykuła moją uwagę z kilku względów. Przede wszystkim dlatego, że twórca odmalował w niej więcej niejednoznacznych uczuć niż w innych swoich operach. Dodatkowo po mistrzowsku przełożył na język muzyczny wielowymiarowe uczucia i emocje, takie jak duma czy rozpacz - wyjaśniał.

Jako przykład Riccardo Minasi podawał dźwiękowy portret tureckiej księżniczki Asterii. Muzyk zwracał uwagę na umiejętne oddanie rozterek młodej dziewczyny stojącej przed wyborem między życiem ojca a życiem ukochanego. Podobnym kunsztem Händel popisuje się w przypadku postaci zniewolonego przez Tamerlana króla Bajazyda. - W muzyce słyszymy dumę króla i upokorzenie więźnia. To nieczęsty zabieg, bardzo wymagający - komentował Minasi.
***
Rozmawiała: Klaudia Baranowska
Gość: Riccardo Minasi
Data emisji: 8.01.2015
Godzina emisji: 21.30
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mc

Zobacz więcej na temat: Klaudia Baranowska opera
Czytaj także

Max Emanuel Cencic: kastraci brzmieli jak starsze panie

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2014 18:30
– Byłoby raczej okropne, gdyby współczesny tenor śpiewał dokładnie tak jak Gigli czy Caruso – mówił kontratenor, który wystąpił na Festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Projektant w operze może pofantazjować

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 15:15
- To tu Arkadius projektuje czterometrowe suknie, a Gosia Baczyńska robi je z ogromnego koła - mówił w Dwójce Marcin Fedisz, kurator wystawy "Opera Haute Couture".
rozwiń zwiń